Hoppa till innehållet

Polisen dömer ut taxi-appen Heetch – förarna riskerar straff

Polisen säger att Heetch förmedlar en tjänst som är lika olaglig som Uberpop. Därmed riskerar förarna att dömas i tingsrätten. ”Det är klart vi känner ett ansvar”, säger Heetchs Sverigechef.

Transporttjänsten Heetch lanserades i Sverige i somras.
Transporttjänsten Heetch lanserades i Sverige i somras.Foto: Press

Ubers vilja att testa det gränserna för den svenska taxilagstiftningen har hittills lett till att 60 Uberpop-förare har dömts i tingsrätten. Detta eftersom de saknade taxitillstånd och därmed bedrev det som klassas som olaga taxitrafik.

Läs mer: Uberpop är borta – men förarna döms fortfarande

Nu gör den franska transportappen Heetch ett nytt försök att utamana svensk lagstiftning. Precis som i fallet Uberpop erbjuder Heetch enligt egen utsago samåkning och inte taxiresor. Därför kräver man inte att förarna ska ha taxitillstånd.

Tanken är att passageraren bidrar till förarens bilkostnader med en summa pengar som föreslås baserat på hur långt användaren vill åka. Heetch kallar priset för en donation och varje förare får dra in max 40 000 kronor per år, främst under helgkvällar.

Men Transportstyrelsen anser att även de som kör för Heetch bedriver olaga taxitrafik. Det kunde Di Digital nyligen rapportera. Myndigheten gjorde samma bedömning av Uberpop i juli 2015, två månader innan den första domen mot en Uberpop-förare föll.

Vi har kommunicerat med förarna. De vet att vi backar dem.

Nu instämmer även svensk polis i Transportstyrelsens tolkning. Att Heetchs förare tar emot det bolaget kallar för donationer spelar ingen roll, menar man. Precis som dricks på en restaurang ska de betalningarna vara skattepliktiga.

”Det är samma sak där: man tar betalt av folk även om de betalar en frivillig avgift. Man förväntar sig att få den här gåvan”, säger Largs Berglund, kriminalinspektör på Stockholmnpolisen.

”Vi betraktar detta på samma sätt som Uberpop. För att transportera folk mot betalning ska man ha tillstånd.”

Hittills har det inte inkommit någon anmälan mot Heetch.

”Vi har inte fått in anmälan någon än. Men när detta börjar användas mer frekvent kommer det att dyka upp även hos oss”‚ säger Lars Berglund.

Därmed riskerar Heetchs förare att fällas i domstol. Men Hicham Larhnimi, Sverigechef på Heetch, står på sig.

”Vi är ingen taxitjänst. Att säga att de kör olaglig taxi är helt orimligt, det behövs ett nytt regelverk för samåkning.”

Oavsett vad ni tycker löper förarna en risk att fällas i domstol. Känner ni något ansvar här?

”Det är klart vi gör. Vi har kommunicerat med förarna. De vet att vi backar dem. Vi har kommunicerat allt som Transportstyrelsen har sagt till oss och försöker vara helt öppna med den information vi får från utredningen och andra myndigheter.”

I dag använder mellan 20 och 30 förare Heetch, som främst förmedlar transporter under helger på kvällstid.

Läs mer: Nya taxitjänsten Heetch stöter på patrull

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera