Ubers vilja att testa det gränserna för den svenska taxilagstiftningen har hittills lett till att 60 Uberpop-förare har dömts i tingsrätten. Detta eftersom de saknade taxitillstånd och därmed bedrev det som klassas som olaga taxitrafik.
Läs mer: Uberpop är borta – men förarna döms fortfarande
Nu gör den franska transportappen Heetch ett nytt försök att utamana svensk lagstiftning. Precis som i fallet Uberpop erbjuder Heetch enligt egen utsago samåkning och inte taxiresor. Därför kräver man inte att förarna ska ha taxitillstånd.
Tanken är att passageraren bidrar till förarens bilkostnader med en summa pengar som föreslås baserat på hur långt användaren vill åka. Heetch kallar priset för en donation och varje förare får dra in max 40 000 kronor per år, främst under helgkvällar.
Men Transportstyrelsen anser att även de som kör för Heetch bedriver olaga taxitrafik. Det kunde Di Digital nyligen rapportera. Myndigheten gjorde samma bedömning av Uberpop i juli 2015, två månader innan den första domen mot en Uberpop-förare föll.
Vi har kommunicerat med förarna. De vet att vi backar dem.
Nu instämmer även svensk polis i Transportstyrelsens tolkning. Att Heetchs förare tar emot det bolaget kallar för donationer spelar ingen roll, menar man. Precis som dricks på en restaurang ska de betalningarna vara skattepliktiga.
”Det är samma sak där: man tar betalt av folk även om de betalar en frivillig avgift. Man förväntar sig att få den här gåvan”, säger Largs Berglund, kriminalinspektör på Stockholmnpolisen.
”Vi betraktar detta på samma sätt som Uberpop. För att transportera folk mot betalning ska man ha tillstånd.”
Hittills har det inte inkommit någon anmälan mot Heetch.
”Vi har inte fått in anmälan någon än. Men när detta börjar användas mer frekvent kommer det att dyka upp även hos oss”‚ säger Lars Berglund.
Därmed riskerar Heetchs förare att fällas i domstol. Men Hicham Larhnimi, Sverigechef på Heetch, står på sig.
”Vi är ingen taxitjänst. Att säga att de kör olaglig taxi är helt orimligt, det behövs ett nytt regelverk för samåkning.”
Oavsett vad ni tycker löper förarna en risk att fällas i domstol. Känner ni något ansvar här?
”Det är klart vi gör. Vi har kommunicerat med förarna. De vet att vi backar dem. Vi har kommunicerat allt som Transportstyrelsen har sagt till oss och försöker vara helt öppna med den information vi får från utredningen och andra myndigheter.”
I dag använder mellan 20 och 30 förare Heetch, som främst förmedlar transporter under helger på kvällstid.