Hoppa till innehållet

”Politikerna kan inte lösa bristen på programmerare”

Politikerna kommer inte lyckas lösa bristen på programmerare. Näringslivet måste hitta nya utbildningsformer och nya samarbetsformer för att inte Sverige ska tappa sin position som ledande inom tech. Det skriver Micael Holmström, vd på Academy.

Micael Holmström, vd på Academy.
Micael Holmström, vd på Academy.

Många av landets IT- och teknikföretag står inför en akut kompetensbrist. Utvecklingen bromsar sektorns globala konkurrenskraft och påverkar landets ekonomiska tillväxt. Nya möjligheter till vidareutbildning och horisontella karriärbyten krävs för att bryta trenden.

Sveriges tillgång till högutbildad kompetens har skapat en rad framgångsrika företag, inte minst inom IT- och tekniksektorn. Men det kan bli en parantes i vår historia. Inom IT-sektorn saknas idag 30 000 personer med rätt kompetens. En siffra som förväntas fördubblas fram till 2020, visar en rapport från IT & Telekomföretagen. Enligt SCB kommer det att saknas 50 000 ingenjörer inom tekniksektorn 2030.

Flaskhalsen som den växande kompetensbristen skapar är allvarlig. Helene Hellmark Knutsson, minister för högre utbildning och forskning, gästade nyligen TV4 Nyhetsmorgon för att diskutera utvecklingen.

Hon föreslår bland annat kompetensutveckling som åtgärd, men problemet är att det saknas modeller som ger tillräcklig effekt, tillräckligt fort. Inte heller de 16 800 nya högskoleplatser – och dessa är för alla utbildningar – som regeringen har utlovat till 2019 löser det akuta behovet.

Problemet kan inte lösas från politiskt håll. Vi, näringslivet, måste själva åtgärda den bristande matchningen på arbetsmarknaden. Men dagens enorma utmaningar löser vi inte med gårdagens lösningar.

 

Problemet kan inte lösas från politiskt håll. Vi, näringslivet, måste själva åtgärda den bristande matchningen på arbetsmarknaden. 

 

Jag efterlyser en modernare syn på vidareutbildning och kompetensutveckling, där personer oavsett bakgrund och arbetserfarenhet ges möjlighet till vidareutbildning. Horisontella karriärbyten skapar dessutom en bättre dynamik på arbetsmarknaden, då de vakanser som uppstår till följd av karriärbytena måste fyllas.

För detta krävs:

Nya utbildningsformer. I USA har exempelvis accelerated learning blivit en etablerad metod under de senaste åren. Förenklat handlar det om intensivutbildningar med fokus på praktisk tillämpning av det man lär sig. Det gör det möjligt att lära sig ett nytt yrke på kort tid, vilket krävs för att fler ska ha praktisk möjlighet att gå vidare i karriären.

Utbildningsformen utgår ofta från deltagarens personliga egenskaper och drivkrafter, snarare än gamla skolbetyg. Urvalsprocessen är därför avgörande för att hitta deltagare med rätt förutsättningar och motivation, för både utbildningen och den nya yrkesrollen.

Nya samarbetsformer. För att utforma och genomföra intensivutbildningar som svarar mot företagens behov krävs ett tätare samarbete mellan utbildningsväsendet och näringslivet. Det räcker inte med en gästföreläsning eller praktikbesök – företag bör involveras på ett tidigt stadium för att bidra till både urvalsprocessen och läroplanen. Det borgar för arbetstagare som är redo för yrkeslivet från dag ett efter utbildningen.

Nystartade Academy kommer, i linje med kraven ovan, under 2016 att ha utbildat 200 personer inom IT och teknik och erbjudit dem tillsvidareanställning via ägarbolaget Academic Work. Tusentals personer har sökt det begränsade antal platser vi hittills har kunnat erbjuda och vi har redan inlett samarbeten med flera företag.

Vi räknar med att åtminstone dubblera utbildningstakten varje år de kommande åren, men det krävs betydligt fler initiativ för att säkra landets kompetensförsörjning. Därför delar vi gärna med oss av vår utbildningsmetod så att fler kan bidra.

Sveriges ekonomiska framtid påverkas i hög grad av tillväxten och den globala konkurrensförmågan hos våra IT- och teknikföretag. Samtidigt ökar kompetensbristen för varje dag. Det är hög tid att tänka nytt. Är ni med?

Micael Holmström, vd Academy

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera