Hoppa till innehållet

Politikerna kan krossa Apples dröm i Kungsträdgården

Apples dröm om att bygga ett flaggskeppsvaruhus i Kungsträdgården kan stoppas av Stadsbyggnadsnämnden som är splittrad i frågan. Ett beslut väntas innan årsskiftet.

Skisser på varuhuset Apple vill bygga i Kungsträdgården.
Skisser på varuhuset Apple vill bygga i Kungsträdgården.Foto: Apple/Foster&Partners

Techjätten Apple har sedan flera år tillbaka velat bygga en flaggskeppsbutik i Kungsträdgården. Företaget har i dag ett femtontal butiker av det slaget i världen och det här blir den första i Norden.

I butiken är tanken att det förutom försäljning av Apples produkter, ska hållas gratis föreläsningar, utbildningar och evenemang. 

Apple köpte 2015 den exklusiva tomträtten för fastigheten för 129 miljoner kronor i centrala Stockholm, där man hoppades bygga varuhuset. Men sedan dess har projektet blivit stött på motstånd.

Apple vill bygga utanför detaljplanen som finns för fastigheten sedan tidigare. Den nya butikens form och tak innebär att 375 kvadratmeter som i dag är park, skulle gå till den byggnaden.

Skiss på butiken Apple vill bygga sett från Hamngatan.
Skiss på butiken Apple vill bygga sett från Hamngatan.Foto: Apple/Foster&Partners

Just nu pågår ett så kallat samråd där medborgarna kan lämna sina synpunkter på bygget. Det ska bli färdigt i slutet på september. Sedan ska politikerna i Stadsbyggnadsnämnden i fatta ett beslut. 

Men mellan partierna råder det delade meningar i frågan. Centerpartiet har uttalat sig positivt till att techjätten ska flytta in i parken. Tre av partierna säger nej redan nu, tre andra är kritiska för att platsen är så pass betydande för Stockholm. Samtidigt vill de invänta synpunkterna från samrådet.

Redogörelsen efter samrådet är planerad under den nuvarande mandatperioden (som tar slut den sista december) och bör således inte påverkas inte av valet i söndags. Men om samrådsredogörelsen skulle försenas, och en ny mandatperiod hinna påbörjas, kan beslutet påverkas. 

Läs mer: Här kan du se röstresultatet över hela Sverige 

Politikernas beslut kan antingen antas eller överklagas. Om det inte överklagas kan Apple ansöka om bygglov så snart beslutet vinner laga kraft. 

Läs mer: Apple vill öppna jättebutik i Stockholm   

Så tycker partierna: 

Socialdemokraterna: Partiet väntar på att samrådet ska bli klart innan de uttalar sig, men har kritiska synpunkter. 

“Vi har inte tagit ställning för vi har ett samrådsförfarande till slutet av september. På grund av det inväntar vi till att de som vill tycka till, ska få tycka till. Men synpunkterna vi har är kritiska i och med anslutningen mellan parken och Hamngatan.” – Jan Valeskog (S), ordförande i Stadsbyggnadsnämnden. 

Miljöpartiet: Vill ha mer offentlig verksamhet på platsen och ser inte positivt på ett varuhus i Kungsträdgården.   

“Kungsträdgården är en central, viktig och vacker park i Stockholm. Den ska vara till för stockholmare och besökare och vi skulle vilja se en offentlig verksamhet på platsen. Vi ser inte positivt på den detaljplan som är presenterad. Byggnaden är för stor och för hög. Men vi har inget emot ett Apple flaggskeppsvaruhus i Stockholm stad. Vi hjälper gärna till att hitta ett annat läge för butiken, ett lämpligt läge.”
– Cecilia Obermüller (MP), ledamot i Stadsbyggnadsnämnden.

Vänsterpartiet: Partiet väntar på att samrådet ska bli klart innan de uttalar sig, men tycker att det är synd att ha en butik i Kungsträdgården.

“Vi ville ha ut det på samråd för att veta vad folk tycker och tänker. Men att ha en butik i Kungsträdgården är synd, för det är en fantastisk park och vi vill ha mer markyta till parken.”
–  Maria Hannäs (V), ersättare i Stadsbyggnadsnämnden.

Centerpartiet: Har en positiv inställning men har inte tagit en ordentlig ställning till förslaget. 

“Vi har varit positiva i och med att Apple har förvärvat fastighetens rätt och att byggnaden ska byggas inom inramningarna. Samtidigt är det en känslig miljö så vi måste tänka efter väldigt noggrant. Grundinställningen är positiv men vi har inte helt tagit ställning till förslaget.”
– Christina Linderholm (C), ersättare i Stadsbyggnadsnämnden. 

Liberalerna: Säger nej till förslaget. 

“Vi vill hitta en bättre lösning till Apple och sträva efter att öppna Kungsträdgården mot Hamngatan.  Apple kan byggas på en annan bra och central plats som inte är porten till Kungsträdgården. Vi vill sträva efter att göra Kungsträdgården till den park den en gång har varit. Det är den enda cityparken och vi vill att det ska vara en park med grönområden och mindre betong och asfalt.”
–  Björn Ljung (L), ledamot i Stadsbyggnadsnämnden

Moderaterna: Partiet väntar på att samrådet ska bli klart innan de uttalar sig, men tycker att Kungsträdgården ska vara en park och mötesplats. 

“Kungsträdgården är en fantastisk plats mitt i city och vi vill utveckla parken som en grönskande mötesplats. Vi avvaktar den processen. Men våra ingångsvärden är att Kungsträdgården ska vara en park, en mötesplats för rekreation, restaurang- och caféliv och för evenemang av skilda slag.”
– Joakim Larsson (M), Vice ordförande, Stadsbyggnadsnämnden.

Kristdemokraterna: Säger nej till förslaget. 

”Vi är emot det och har varit emot det från första början. Vi välkomnar gärna Apple till City, det förstärker cityhandeln. Men det ska inte vara i vår enda citypark. Parken ska inte täppas till i staden med en butik.  Det täpper igen parken från Hamngatan och det är olyckligt. Men det får gärna finnas servering. Vi vill också att staden ska förfoga över marken igen.”
– Erik Slottner (KD) , ledamot i Stadsbyggnadsnämnden. 

Sverigedemokraterna: Säger nej till förslaget. 

"Vi är motståndare till att Applehuset byggs. Sverigedemokraterna vill i stället att kommunen köper tillbaka tomträtten för att utveckla marken för rekreation till alla stockholmares fromma."
– Peter Wallmark (SD), distriktsordförande för Sverigedemokraterna i Stockholm.  

Läs mer: Apples extremt dyra trappa 

Ett Applevaruhus i Kungsträdgården är inte det enda diskuterade byggprojektet i Stockholm. Planen för Nobelcentret på Blasieholmen har också uppmärksammats.

Läs mer: Domstol upphäver godkännandet av Nobelcentret

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera