Hoppa till innehållet

Politikerna: Kry får inte ta över vårdguiden 1177 – kan dra sig ur köpet

Region Stockholm väntas ta beslut i nästa vecka om att nätläkaren Kry inte får ta över sjukvårdsrådgivningen 1177. Går beslutet igenom kommer Kry att backa från affären. ”Det handlar också om förtroendet på systemnivå”, säger hälso- och sjukvårdsregionrådet Anna Starbrink (L) i ett uttalande.

Hälso- och sjukvårdsregionrådet Anna Starbrink (L) i Stockholm.
Hälso- och sjukvårdsregionrådet Anna Starbrink (L) i Stockholm.Foto: Janerik Henrsson

Nätläkaren Kry har tidigare meddelat att bolaget ska köpa Medhelps dotterbolag Vårdtjänster, som sköter sjukvårdsrådgivning över telefon åt region Stockholm. Kry har tidigare sagt att verksamheterna ska hållas skilda.

Men nu meddelar politikerna i regionen att hälso- och sjukvårdsnämnden, vid ett sammanträde den 9 mars, väntas besluta om att stoppa övertagandet. Förvaltningens analys och förslag är att säga upp avtalet med Vårdtjänster i förtid om affären genomförs.

”Vi ska fortsätta ha landets bästa sjukvårdsrådgivning på telefon, hittills har vi kortast svarstider i landet. Det handlar om tillgänglighet och förtroende för de kunniga sjuksköterskor som svarar när vi ringer 1177, men det handlar också om förtroendet på systemnivå. Med hälso- och sjukvårdsförvaltningens analys på bordet har vi underlaget att som avtalspart säga nej till ägarbytet, säger hälso- och sjukvårdsregionrådet Anna Starbrink (L) i ett uttalande.

Enligt Anna Starbrink har den blågröna majoriteten tidigare slagit fast principen att vårdgivare inte ska äga sjukvårdsrådgivningen.

”Det är en principfråga, oavsett vilken vårdgivare det skulle handla om, inför nästa avtalsperiod. Men det blir då helt naturligt för oss att också säga nej till att en vårdgivare som Kry tar över sjukvårdsrådgivningen mitt i en avtalsperiod”, meddelar Anna Starbrink.

Jonas Beltrame-Linné, pressansvarig hos Kry, meddelar att nätläkaren precis har tagit del av beskedet – men att de inväntar det formella beslutet.

”Vi är måna om en långsiktig relation och kommer respektera beslutet. Kry kommer i så fall inte fullfölja vårt förvärv av Medhelp”, säger han.

Enligt presschefen ville Kry bidra till en mer tillgänglig vård genom affären, som man ansåg gick att genomföra utan en det förelåg en intressekonflikt. 

”Det är inte ovanligt att samma aktör agerar på olika vårdnivåer. Det kan ju vara att man till exempel driver specialistvård eller en vårdcentral. Då är det reglerat att man inte kan remittera till varandra”, säger Jonas Beltrame-Linné.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera