Hoppa till innehållet

Popstjärnor ryter till mot Youtube

Abba, Coldplay och Lady Gaga är bara några av de artister som skäller ut Youtube i ett brev till EU-kommissionen.

Lady Gaga bland artisterna som skriver under protestbrevet.
Lady Gaga bland artisterna som skriver under protestbrevet.Foto: Jordan Strauss/AP

Denna gång klagar popstjärnorna inte på Spotify. Det är istället Youtube som är i skottgluggen för vad artister och skivbolag anser vara bristande ersättning till upphovsrättsinnehavare.

Det finns ett ”värdegap” mellan musikkonsumtionen och intäkterna som kommer artister och skivbolag till del, skriver stjärnorna till institutionen, enligt Financial Times (betalvägg).

”Värdegapet undergräver rättigheter och intäkter hos de som skapar, investerar i och äger musik, och stör marknaden”, skriver artisterna i sitt upprop.

Abba-medlemmen Björn Ulvaeus gick på fjolårets upplaga av Spotify-konferensen Symposium Stockholm hårt åt just Youtube för det han menade var mager ersättning till musikskapare och skivbolag.

Läs mer: ”Glöm Netflix, Youtube Red är en Spotify-utmanare”

Musikbranschen skriver i det nya brevet att Youtube inte längre ska omfattas av ett ”trygg hamn”-direktiv som innebär att plattformar som tillhandahåller upphovsrättsskyddat material utan tillstånd slipper åtal.

”Dessa skydd instiftades för två decennier sedan för att hjälpa små digitala startubolag, men i dag omfattar de istället företag som distribuerar och tjänar pengar på våra verk”, skriver artisterna.

Läs mer: Miljardrekord för musikstreaming under 2015

Youtube, som ägs av Google, hävdar att man hittills har betalat 3 miljarder dollar, alltså drygt 25 miljarder kronor, till musikindustrin och att det pågår förhandlingar som ska öka intäkterna för branschen.


Mer om digital musik:

Foto:

United Screens slår mynt av musik på Youtube

Foto:

Soundcloud-grundaren talar ut: ”Har varit ett jäkla jobb”

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera