Hoppa till innehållet

Populära svenska techhubben expanderar utomlands

Epicenter har växt till att bli en av Stockholms hetaste mötesplatser för startups. Nu expanderar bolaget utomlands och öppnar i Amsterdam.

Epicenter i Stockholm tar nu sitt koncept till utlandet.
Epicenter i Stockholm tar nu sitt koncept till utlandet.Foto: Jesper Frisk

I takt med att Stockholms startupscen blomstrat har otaliga nya delade arbetsplatser dykt upp i stadskärnan. En av de större aktörerna är Epicenter som beskriver sig själva som ett digitalt innovationshus.

Det innebär mer konkret att digitala tillväxtbolag och storbolag samarbetar och delar kunskap med varandra – och har möjlighet att hyra kontorsytor. I dagsläget är kring 350 bolag fördelade över 12 000 kvadratmeter i Nordeas gamla Stockholmskontor.

Nu tar Epicenter sitt koncept till utlandet. I maj 2018 slår man nämligen upp portarna i Amsterdam, Nederländernas huvudstad.

”Sedan vi öppnade i Stockholm har vi fått en fantastisk respons, inte bara här i Sverige utan också internationellt. Tjugotre länder och städer i världen har kontaktat oss och varit intresserade av Epicenters koncept”, säger medgrundaren och vd:n Patrick Mesterton till Di Digital.

Till skillnad från hos en del andra hubbar som poppat upp i Stockholm på senare år är antagningskraven på Epicenter snäppet hårdare. Fokus ligger inte på startups i en tidig fas, utan på lite större, men snabbväxande och lönsamma "scale-ups". Till exempel huserade streamingjätten Spotify delar av sin verksamhet i Epicenter fram till slutet av 2017.

Läs mer: Spotify flyttar in i jättekontor i Stockholm 

Samma modell kommer att överföras till Amsterdam, men med vissa modifieringar. 

”Det är inte en franchise vi rullar ut, utan vi måste arbeta utifrån de lokala marknadsförutsättningarna. Men mycket kommer man att känna igen, till exempel våra nära samarbeten med storföretag”, säger Patrick Mesterton.

Enligt Patrick Mesterton liknar ekosystemen i Amsterdam och Stockholm varandra. Därmed tror han på en smidig första etablering utomlands för Epicenters del.

”Det finns väldigt många gemensamma byggstenar, med en hög koncentration av spännande digitala bolag som växer kraftigt. Bägge städerna har också goda möjligheter att kapitalisera på brexit.”

”Entreprenörerna har dessutom internationella ambitioner redan från början eftersom att både Sverige och Nederländerna är förhållandevis små marknader”, fortsätter han.

Läs mer: Här är nio av Stockholms hetaste techhubbar just nu  

Epicenter kommer i Amsterdam att husera i fastigheten Edge Olympic och ockupera ungefär 5 500 kvadratmeter av de tillgängliga ytorna. Utvecklingen kommer att ske i nära samarbete med det nederländska fastighets- och teknikbolaget Edge Technologies, som bidrar med den senaste infrastrukturen baserad på AI-teknik och datainsamling.

Byggnaden Edge Olympic där Epicenter öppnar i Amsterdam i maj.
Byggnaden Edge Olympic där Epicenter öppnar i Amsterdam i maj.

”Det finns en efterfrågan på innovationshus i alla stora städer. Amsterdam är inget undantag. Vi har många framgångsrika startups som skapar jobb och mycket värde. Grundarna tjänar pengar som de återinvesterar i nya bolag i ett fungerande ekosystem”, säger Coen van Oostrom, vd och medgrundare på Edge Technologies. 

Etableringen av Epicenter i Amsterdam kan också hjälpa svenska startups att enklare nå den nederländska marknaden, menar Patrick Mesterton, och fungera som en dörröppnare för sina medlemmar.

Framöver kan det dessutom bli aktuellt för Epicenter att expandera till fler storstäder runt om i världen, tillsammans med sin nyvunna samarbetspartner Edge Technologies.

”Om allt slår väl ut i Amsterdam är intentionen att göra fler etableringar tillsammans. Vi har till exempel potentiella lokaler i Berlin och New York”, säger Coen van Oostrom.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera