Annons
Missa inget viktigt!
Bli först med att ta del av trenderna, profilerna och Sveriges vassaste startupnyheter helt gratis direkt i mejlkorgen med Di Digitals nyhetsbrev.
Följ oss på sociala medier:
Tack!
Följ oss på sociala medier:

Portabla larm söker ytterligare miljoner

Elin Elkehag (till vänster), grundare och vd för Stilla, kör bolaget från sin lägenhet i San Francisco.
Elin Elkehag (till vänster), grundare och vd för Stilla, kör bolaget från sin lägenhet i San Francisco. Foto: Miriam Olsson Jeffery
Nu tar larmföretaget Stilla in fyra miljoner kronor och söker ytterligare två. Anledningen: deras rörelselarm ska säljas hos några av USA:s största återförsäljare. 
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

När Di Digital träffade Elin Elkehag, grundare till och vd för Stilla, i våras hade larmföretaget lockat till sig nära en miljon dollar i riskkapital, motsvarande runt nio miljoner svenska kronor.

Läs mer: Deras portabla larm lockar till sig 1 miljon dollar 

Då sa hon att de inte planerade att ta in mer pengar för tillfället, men i måndags var hon på plats på Sthlm Tech Fest för att hitta fler investerare.

“Vi söker 700 000 dollar och det går bra. Vi har stängt 500 000 dollar av dem redan”, säger Elin Elkehag till Di Digital.

Anledningen till att bolaget nu söker drygt sex miljoner kronor är att två av USA:s största återförsäljare ska börja sälja Stillas larm. Än kan de inte säga vilka, men investeringen behövs för att kunna lägga fler beställningar och möta återförsäljarnas efterfrågan på antal produkter. 

“Det är riktigt häftigt, men vi har inte råd att gå in i retail än så därför har vi en runda nu igen”, säger Elin Elkehag.

När Di Digital skrev om Stilla i april så värderades bolaget till fem miljoner dollar, 43 miljoner kronor, på en så kallad “Safe-note”, enligt acceleratorn Y Combinators modell. Enligt Elin Elkehag ska bolagets värde nu ha ökat till sju miljoner dollar eller 60 miljoner kronor.

Stillas rörelselarm är stort som en femkrona och läggs på vad användaren vill ha vaktat: barnvagnar, väskor, datorer och så vidare. När någon flyttar eller går iväg med larmet blir användaren varnad av appen i mobiltelefonen. Vid försäljning till privatpersoner ska larmet kosta 399 kronor eller 39 dollar styck.

Under en Indiegogo-kampanj förra hösten såldes larm för strax under 700 000 kronor, men det dröjde innan de kunde leverera beställningarna. De behövde först se till att larmen till exempel inte kunde öppnas av barn och de blev också vattenstänksäkra. Efter några sista ändringar kunde sedan beställningarna skickas till 53 länder i juni.


Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt kostnadsfria nyhetsbrev:
Foto:

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post