Hoppa till innehållet

Portades från posten – nu utmanar de Amazon med egna lager

E-handelsjätten Amazon har satt standarden för leveranshastigheten i USA. Samtidigt jobbar flera aktörer, däribland amerikanska Shipbob, på att små och medelstora e-handlare ska hinna ikapp. ”Det här kommer bli en bra tid för gig-ekonomin”, säger medgrundaren.

Divey Gulati är medgrundare och operativ chef för Shipbob, som lagrar, packar och fraktar varor för små- och medelstora e-handlare och har sitt säte i Chicago. I bakgrunden syns ett av sju lager som Shipbob har i USA.
Divey Gulati är medgrundare och operativ chef för Shipbob, som lagrar, packar och fraktar varor för små- och medelstora e-handlare och har sitt säte i Chicago. I bakgrunden syns ett av sju lager som Shipbob har i USA.Foto: Shipbob

(Di Digital/USA) Det startade som en fotoapp, där användarna kunde skicka foton till familj och vänner. När grundarna Dhruv Saxena, vd för Shipbob, och Divey Gulati, operativ chef, stod i kön på det lokala postkontoret för att skicka foton träffade de andra små e-handlare som var i samma situation.

”Vi lyckades automatisera allt annat än att packa och skicka”, säger Divey Gulati.

Till slut blev han och Dhruv Saxena portade från postkontoret de brukade gå till i Chicago för att de skickade för mycket. I processen fick de idén till Shipbob och funderade på om handlare skulle betala för en tjänst som erbjöd varulager, packning och frakt. Det ville de.

Fem år senare har Shipbob i dag 500 anställda och mellan 4 000 och 5 000 små- och medelstora handlare som kunder. Hur det går ekonomiskt är dock inget man vill berätta. Bolaget har tagit in 62,5 miljoner dollar, motsvarande nära 590 miljoner kronor, i riskkapital från investerare som Menlo Ventures och Bain Capital Ventures i Silicon Valley.

”Det är en stor marknad och vi skrapar bara på ytan. Våra kunder säljer främst direkt till konsument och det handlar om att demokratisera den processen”, säger Divey Gulati.

Läs också: Skåning bygger internet för logistik - ”som att skicka ett mejl”

Shipbob har sju lager runtom i USA dit e-handlarna skeppar sina varor – oftast direkt från leverantören. Det gör att leveranser på många ställen kan nå fram till kunden efter två dagar, vilket är en leveranstid som e-handelsjätten Amazon har standardiserat i USA.

”Skillnaden är att de har 120 lagerställen och vi sju”, säger Divey Gulati.

Han beskriver det som att Shipbob befinner sig inom ”upptäckarsidan” och att det inte handlar om de billigaste produkterna, medan Amazon är en sökplattform.

”Men om man tar ett steg tillbaka så växer e-handeln med 15-20 procent per år och den tillväxten kommer inte bara från bolag som Amazon och och Walmart, utan också från småföretag”, säger Divey Gulati.

Småföretag växer, men Amazon förändrar spelplanen.

Även om Amazon påverkar marknaden för de små.

”Småföretag växer, men Amazon förändrar spelplanen”, säger Divey Gulati.

Amazon har nyligen infört endagarsleveranser och även om de än så länge inte fungerar perfekt, så har bolaget stora resurser att få det på plats. En utveckling som medför en press från kunderna.

Läs också: Amazon ska höja avgiften för e-handlare 

”Det startas allt fler företag som fokuserar på småföretag och på att jämna ut spelplanen”, säger Divey Gulati.

Han tar exempel som Flexport i San Francisco, som jobbar med att leverera varor från tillverkare till e-handlare. Och olika kundtjänstbolag. Dock finns det dem som har haft det tufft, som San Francisco-startade leveransföretaget Shyp – en tjänst som främst gick ut på att hämta, packa och skicka paket för både privatpersoner och företag. Det var mycket hype kring Shyp och bolaget tog in drygt 62 miljoner dollar i riskkapital, men försatte verksamheten i konkurs i mars 2018. Orsaken var att man inte hade hittat en tillräckligt skalbar modell.

I framtiden tror Divey Gulati på allt fler partnerskap mellan olika aktörer för att öka hastigheten i flödet. För Shipbob handlar det om att utöka sin närvaro i USA och kunna erbjuda endagsleveranser inom en snar framtid. I dag levererar Shipbob med etablerade transportföretag som posten, UPS och Fedex.

”Det kommer också finnas mer att göra för lokala transportföretag som kan leverera den sista milen. Det här kommer bli en bra tid för gig-ekonomin”, säger Divey Gulati.

Läs mer: De vinner och förlorar i e-handeln 2020 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera