Amerikanska postverket, USPS, föreslår en prishöjning för sina fraktleveranser på mellan 9 och 12 procent, rapporterar CNBC.
Det kan slå hårt mot e-handelsjätten Amazon eftersom prishöjningarna bland annat gäller leveranser till kundernas dörr, en tjänst hos USPS som Amazon använder frekvent.
Läs mer: Experterna: Det måste svenska företag göra för att överleva Amazon
Samtidigt pågår just nu förhandlingar i Norden och Sverige mellan Postnord och Amazon, något Di Digital tidigare rapporterat om.
Läs mer: Amazon upphandlar leveranstjänster i Sverige
Det finns indikationer som pekar på att Amazon kan missa lanseringsplanerna kring Black Friday i slutet av november i år.
Läs mer: Uppgifter: ”Amazons Sverigeplaner försenade”
En av indikationerna på förseningen kan vara att det ännu inte finns något leveransavtal på plats med just Postnord, något som bekräftas av Postnords kommunikationsdirektör Thomas Backteman.
”Jag önskar att jag hade ett annat svar, men tyvärr finns det inget nytt att säga om Amazon”, skriver han i ett mejl till Di Digital.
Parterna förhandlar just nu om ett avtal som bland annat ska bestämma betalningsvillkor, volymer och hur leveransorganisationen ska se ut.
Läs mer: Kartläggning: Så laddar svenska handlare inför Amazons intåg
Enligt Thomas Backteman är avtal i Amazon-klassen omfattande och kan ta upp till månader att komma överens om. Han vill inte kommentera avtalet eller förhandlingarna i detalj men säger att det inte är något särskilt med Amazon-avtalet i jämförelse med andra stora aktörer.
”Förhandlingen knackar inte, de har krav och vi har krav, i slutänden handlar det om att komma överens. I stora avtal finns det mycket att komma överens om”, skriver Thomas Backteman.