Hoppa till innehållet

Postens prishöjning kan slå mot Amazon – i Sverige fortsätter förhandlingarna

Amerikanska postverket vill höja priserna för leveranser, något som kan slå mot Amazon. Samtidigt finns ännu inget fraktavtal på plats mellan e-handelsjätten och Postnord, något som kan påverka Amazons lanseringsplaner i Sverige.

Jeff Bezos, Amazons grundare och vd.
Jeff Bezos, Amazons grundare och vd.

Amerikanska postverket, USPS, föreslår en prishöjning för sina fraktleveranser på mellan 9 och 12 procent, rapporterar CNBC.

Det kan slå hårt mot e-handelsjätten Amazon eftersom prishöjningarna bland annat gäller leveranser till kundernas dörr, en tjänst hos USPS som Amazon använder frekvent.

Läs mer: Experterna: Det måste svenska företag göra för att överleva Amazon 

Samtidigt pågår just nu förhandlingar i Norden och Sverige mellan Postnord och Amazon, något Di Digital tidigare rapporterat om.

Läs mer: Amazon upphandlar leveranstjänster i Sverige 

Det finns indikationer som pekar på att Amazon kan missa lanseringsplanerna kring Black Friday i slutet av november i år. 

Läs mer: Uppgifter: ”Amazons Sverigeplaner försenade” 

En av indikationerna på förseningen kan vara att det ännu inte finns något leveransavtal på plats med just Postnord, något som bekräftas av Postnords kommunikationsdirektör Thomas Backteman.

”Jag önskar att jag hade ett annat svar, men tyvärr finns det inget nytt att säga om Amazon”, skriver han i ett mejl till Di Digital.

Parterna förhandlar just nu om ett avtal som bland annat ska bestämma betalningsvillkor, volymer och hur leveransorganisationen ska se ut.

Läs mer: Kartläggning: Så laddar svenska handlare inför Amazons intåg 

Enligt Thomas Backteman är avtal i Amazon-klassen omfattande och kan ta upp till månader att komma överens om. Han vill inte kommentera avtalet eller förhandlingarna i detalj men säger att det inte är något särskilt med Amazon-avtalet i jämförelse med andra stora aktörer. 

”Förhandlingen knackar inte, de har krav och vi har krav, i slutänden handlar det om att komma överens. I stora avtal finns det mycket att komma överens om”, skriver Thomas Backteman.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera