Annons

Postnord utmanar Kivra – ansöker om att få bli digital brevlåda

Charlotte Svensson, chef för affärsområdet Communication Services.
Charlotte Svensson, chef för affärsområdet Communication Services. Foto: Peter Phillips
Postnord utmanar Kivra och ansöker om att få bli en digital brevlåda. Under hösten ska man även rulla ut en ny app.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Postnord vill bli en digital brevlåda och har lämnat in en ansökan till Skatteverket, enligt ett pressmeddelande. I samband med ansökan uppger Postnord att man också planerar att under hösten rulla ut en ny app. Denna ska enligt bolaget erbjuda mer än en digital version av en vanlig brevlåda.

”Postnord är den största distributören av brev och paket i Norden. Som ett komplement till kärnaffären och för att verkligen underlätta vardagen för mottagarna skapar vi nu en digital miljö där man kan hantera sina digitala brev men också all kommunikation som har med e-handel att göra så som kvitton, rabatter och fakturor”, säger Charlotte Svensson, chef för affärsområdet Communication Services.

Vi ska tävla med Postnord när det gäller innovation.

Satsningen innebär att Postnord utmanar startupbolaget Kivra (NTL), som man även har som samarbetspartner. Kivra backas bland annat av H&M-chefen Karl-Johan Persson som investerat i bolaget ihop med grundaren och vd:n Stefan Krook.

”Vi ska fortsätta vara innovativa och tävla med Postnord när det gäller innovation”, säger Stefan Krook.

Läs mer: Kivras digitala brevlåda når 2 miljoner användare 

Postnord betonar att man med den digitala brevlådan säkerställer att det digitala erbjudandet är konkurrenskraftigt samtidigt som man med det fysiska brevet säkerställer att det fysiska erbjudandet fortsatt är uppskattat av många.

”Vi har ju aldrig funnits utan att ha konkurrens från Postnord. När Kivra lanserades 2011 hade de Epostboxen och de är hälftenägare i en av våra tre konkurrenter, det dansk-svenska Eboks. Samtidigt är ju Postnord en viktig strategisk partner genom sitt dotterbolag Strålfors som hjälper sina kunder att få ut brev via både fysisk post, Kivra och andra kanaler. Det är ett samarbete vi hoppas ska fortsätta”, säger Stefan Krook.

Finwire / Di Digital

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies