Från och med den 1 mars beläggs alla paket importerade från tredje land med moms från första kronan och en administrationsavgift om 75 kronor paketet. Beställaren som inte betalar inom 14 dagar får se sitt paket returnerat till avsändaren, enligt ett pressmeddelande från Tullverket.
Läs mer: Postnords avgift för Kinapaket: 75 kronor
”Det har varit många turer och långa diskussioner. Det är en komplicerad fråga och svårtolkad lagstiftning. Det har gjorts ett stort arbete – från Postnords sida för att lösa sina utmaningar när det gäller logistik och produktion och från Tullverket för att säkerställa att Postnords förslag till lösningar är i enlighet med gällande lagstiftning och EU:s övergångsbestämmelser”, säger Åsa Wilcox, avdelningschef för Effektiv handel på Tullverket, enligt pressmeddelandet.
Men lösningen är bara temporär. Nya EU-direktiv kommer att införas under 2021 inom ramen för den gemensamma tullagstiftningen. Samtidigt är en ny skattereform på väg som kommer att innebära att alla försändelser som skickas till EU från ett tredje land momsbeläggs på samma sätt.
I och med en växande näthandel på kinesiska plattformar som Wish och Ali Express har postflödena från öst ökat kraftigt. För att hantera den stora mängden paket har Postnord anställt 280 nya medarbetare i lokaler i Örebro och kräver en avgift på 75 kronor.
De nya reglerna har mött kraftig kritik från bland annat e-handelsplattformen Fyndiq, som ger svenska konsumenter möjlighet att beställa billiga varor direkt från handlare världen över. Enligt Fyndiqs vd Dinesh Nayar, har nyheten om att avgiften kommer att införas drabbat försäljningen.
Läs mer: E-handlaren: Postnords avgift på Kina-paketen är tandlös
”Att bygga upp murar och handelshinder på det här viset skulle kanske imponera på presidenten på andra sidan Atlanten, men hör inte hemma i Sverige 2018. Det är inte det land vi känner som entreprenörer som driver en techstartup med medarbetare från hela världen”, sa Dinesh Nayar, nyligen i en kommentar till Di Digital.