Potato Plastic vann pitchtävlingen på 2020 års upplaga av Female Founders. Det är fjärde gången i ordningen Di Digital anordnar tävlingen – i år ett helt digitalt event som sändes live på torsdagskvällen.
Hur känns det?
”Det känns jättekul verkligen! Vi jobbar jättehårt och den stora vinsten för oss är att komma närmare att göra skillnad. Att få den här uppmärksamheten, både från en investerarjury och från publiken, ger oss mycket energi”, säger Elin Tornblad, medgrundare och vd för Potato Plastic.
Hur firar ni vinsten?
”Vi firar på kontoret här nu med lite bubbel och hämtmat. Vi är fyra personer och håller på alla rekommendationer. Det är jag, min medgrundare Hanna Johansson och två kompisar till oss som har kontor här bredvid.”
I år ställdes de sex bolagen, som var med i pitchtävlingen på Female Founders, framför en stjärnspäckad jury bestående av Andreas Bernström, investment director på Kinnevik, Ulrika Saxon, vd och intesteringsansvarig på Bonnier Ventures, Karin Edström, investment management på Almi Invest och Johan Lindén, head of investment banking på investmentbanken ABG Sundal Collier.
Läs mer: De tävlar om att bli årets Female Founder
Juryn valde ut två finalister, Potato Plastic och Pocketlaw, medan den digitala publiken fick rösta fram den slutgiltiga vinnaren.
Elin Tornblad startade Potato Plastic som ett projekt på Chalmers entreprenörskola under våren 2019.
”Modellen på entreprenörsskolan är att man blir matchad med techidé”, säger hon.
När hon hörde uppfinnaren och industridesignern Pontus Törnqvist presentera sin teknik med att tillverka plast av restprodukter från potatis så gick hon igång direkt.
”Idén är så enkel, men ändå så smart”, säger Elin Tornblad.
Sedan i september är hon och medgrundaren Hanna Johansson, som började på Potato Plastic i augusti, också med i Chalmers Ventures acceleratorprogram som pågår i 18 månader.
Hittills har finansieringen kommit från totalt runt 700 000 kronor från Chalmers Invest och innovationsmyndigheten Vinnova samt företagslån.
Potatisplasten tillverkas än så länge i ett labb och det första användningsområdet man satsar på är så kallade ”mailers”. De ska ersätta plastpåsarna som e-handlare skickar varor i.
”Vi har planerade pilotprojekt med olika varumärken och håller på att undersöka hur plasten kan tillverkas i större skala”, säger Elin Tornblad.
Målet är att potatisplasten ska kunna ersätta engångsprodukter. De är i dag gjorda i plast som i många fall håller i över 450 år. Elin Tornblad menar också att konsumenter i dag luras av plast där det står att den är 100 procent komposterbar.
”Då tror man att det går att slänga plasten i komposten, men i själv verket kan det handla om att den måste komposteras i en viss typ av kärl som kanske inte ens finns i Sverige.”
Läs mer om bolagen som var med i pitchtävlingen på Female Founders:
Pocketlaw: De vill ge alla företag juridiken i fickan – ska expandera utanför Sverige
Gigital: Pandemin satte stopp för konserter – grundarna ställde om: ”Vi har inget att förlora”
Grace Health: Svenskarnas digitala hälsoassistent växer – når 800 000 kvinnor
Panion: Vän-app ställer om i coronatider: ”Många vill inte vara på Facebook”
Iunia: Vill lösa mödravårdsbristen – lanserar digital vårdtjänst
Potato Plastic: Duon ska tillverka plast – av svensk potatis