Annons

Premiär för Googles speltjänst – har delvis utvecklats i Sverige: ”Målet är att nå miljarder människor”

Jack Buser, affärsutvecklingschef för Spel på Google, och en handkontroll som går att köpa till plattformen Stadia.
Jack Buser, affärsutvecklingschef för Spel på Google, och en handkontroll som går att köpa till plattformen Stadia. Foto: Press.
Google ger sig in på spelmarknaden genom att lansera sin streamingplattform Stadia, som delvis har utvecklats i Sverige. Men den som hade hoppats på en prenumerationsbaserad ”Netflix-modell” kommer att bli besviken. ”Vårt mål är att nå miljarder människor”, säger chefen Jack Buser till Di Digital.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Techjätten Google ger sig in på spelmarknaden. På tisdagen lanserar bolaget sin nya plattform Stadia i 14 länder, däribland Sverige och övriga Norden.

Tjänsten skiljer sig åt från många andra på marknaden, eftersom spelen kommer att streamas direkt i webbläsaren via nätuppkoppling. Det innebär att användaren inte behöver ladda ned spelfilerna lokalt till sin dator.

Google har tidigare haft viss exponering mot spelmarknaden genom sin appbutik Android, men lanseringen av Stadia kom ändå som en överraskning för många.

”Vi river ner barriärerna som finns på marknaden i dag. De som innebär att konsumenter behöver köpa en dyr konsol eller pc för att över huvud taget kunna börja spela”, säger Jack Buser, affärsutvecklingschef för spel på Google, till Di Digital.

Hittills har två svenska bolag valt att leverera spel till Google.

Han handplockades av Google, för nästan fyra år sedan, från Sony, där han arbetade med den populära spelkonsolen Playstation. Fram till att Google i våras officiellt bekräftade lanseringen av Google Stadia var han tvungen att hålla projektet hemligt, till och med för sin egen familj.

”Redan innan jag började på Google hade kollegor arbetat med Stadia i flera år. Så det är redan ett långsiktigt och viktigt projekt för oss, och kommer att förbli så under lång tid framöver. Vi har även gjort betydande finansiella investeringar i Stadia”, säger Jack Buser, utan att vilja nämna några summor.

Vill ni vinna över spelare från de klassiska konsolerna Playstation, Xbox och Nintendo – eller vilka blir era största konkurrenter?

”Vi tävlar inte mot någon klassisk spelkonsol. Stadia är så olikt det som finns på marknaden i dag. De allra bäst säljande konsolerna har som mest sålt i 100-150 miljoner exemplar, men vårt mål är snarare att nå miljarder människor”, säger Jack Buser. 

Det är inte bara Google som verkar tro att streaming av spel är framtiden. När Di Digital nyligen träffade Paradox storägare och ordförande Fredrik Wester pekade han ut den aktuella tekniken som en av de allra mest spännande inom spelsektorn.

Läs mer: Spelmiljardären Fredrik Wester: I fjol kollade jag på 20 bolag och köpte ett 

Vissa orosmoln har dock tonat upp kring huruvida tekniken kommer att fungera smärtfritt, med god grafikupplösning och en spelupplevelse utan fördröjningar. Eftersom driften av Stadia kommer att ske på Googles egen molnplattform Cloud, med datacenter i nästan hela världen, menar bolaget att konsumenten bara behöver ha en normal internetuppkoppling.

”Vi vill nå konsumenter som värdesätter friheten att kunna spela var de vill, bara det finns en internetuppkoppling i närheten. Den här idén har funnits länge, men det har krävts ett bolag med en infrastruktur som Google för att realisera det”, säger Jack Buser.

Plattformen har ibland beskrivits som ett sorts ”Netflix för spel”, men det är felaktigt eftersom att varje titel fortfarande måste köpas separat. Priserna i Stadia kommer inte att skilja sig nämnvärt från andra håll, till exempel hos Steam och Epic Games Store.

På Googles kontor i Stockholm arbetar numera runt 300 personer, många av dem har jobbat med Stadia.

Från och med nästa år kommer man kunna få tillgång till Stadias spelbutik helt gratis, men genom att betala 99 kronor i månaden tillåts en högre upplösning.

Jack Buser stänger inte helt och hållet dörren för att Stadia, någon gång i framtiden, kan ge spelarna tillgång till samtliga titlar mot en månadskostnad. Men det låter inte heller som någon prioritet.

”Folk kan förvänta sig att Stadia utvecklas över tid. Saker och ting kommer inte vara statiska. Men till en början har vi skapat en miljö som spelare är vana vid”, säger Jack Buser.

Inledningsvis ska 40 spel vara tillgängliga på plattformen, från 28 olika utgivare och spelutvecklare.

”Katalogen kommer att växa. Potentiellt kan vi komma att ha hundratals eller tusentals spel på plattformen, om användarna efterfrågar det”, säger Jack Buser.

Kommer det vara viktigt att i framtiden lansera exklusiva spel på Stadia?

”Ja, det är något som vi värderar högt. Vår teknik möjliggör innovation. Det handlar till exempel om multiplayer med många fler än hundra användare, som i dag är en begränsning på de flesta konsoler. Du kan också titta på en Youtube-video och trycka på en knapp för att direkt själv hoppa in i spelet”, säger han.

Läs mer: Svenska spelbolagen om Googles spelbomb: ”Efterfrågan ökar kraftigt” 

Hittills har två svenska bolag valt att leverera spel till Google, börsnoterade Embracer Group och Massive Entertainment (som numera ägs av franska Ubisoft).

Det finns dock andra tydliga kopplingar till Sverige. På Googles kontor i Stockholm arbetar numera drygt 300 personer, varav majoriteten är utvecklare. Många av dem har jobbat med Stadia, särskilt hur programmet ska köras i webbläsaren och hur användaren lätt ska kunna byta mellan olika enheter. 

Den ledande distributionsplattformen för spel är i dag Steam, som ägs av det amerikanska bolaget Valve. De har tidigare kritiserats för att i vissa fall ta uppemot 30 procent av spelintäkterna som sin förtjänst. 

Konkurrenten Epic Games har lagt sig betydligt lägre och tar bara 12 procent. Jack Buser är förtegen om hur stor del av intäkterna som Google kommer att kräva från utvecklarna.

”Det är konfidentiella avtal. Men vi har byggt upp en modell som möjliggör en hälsosam affär för alla”, säger han.

Kommer Google Stadia att vara lönsamt redan från början, eller kommer det krävas en större volym av användare för att er affär ska gå runt?

”Jag kan inte kommentera våra tidsplaner. Men 28 partners har redan hoppat på det här och ser Stadia som en väldigt lockande affärsmöjlighet”, säger han. 

Enligt Google har intresset varit stort för Stadia redan innan lanseringen. De förköpspaket som techjätten började erbjuda tidigare i höstas, vilket till exempel gav kunderna en fysisk handkontroll, sålde snabbt slut på de flesta marknader i Europa. Hur många kunder det rör sig om i antal vill man dock inte precisera.

Läs mer: Förvaltaren sågar Apples spelsatsning – tror mer på Google 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer