Hoppa till innehållet

Premiärministern ryter till om Uberstopp i London

Storbritanniens premiärminister Theresa May anser att beskedet att dra taxitjänsten Ubers licens i London är "oproportionerligt" och innebär att tusentals jobb riskerar att gå förlorade.

Storbritanniens premiärminister Theresa May.
Storbritanniens premiärminister Theresa May.Foto: Maurizio Degl'Innocenti

”Ja, det finns säkerhetsaspekter och andra frågor för Uber att hantera, men jag vill se att lika villkor råder mellan privata firmor och våra underbara Londontaxibilar, våra svarta bilar, som är en nationell institution”, säger May i en intervju med public servicebolaget BBC.

”Jag vill se lika villkor, och jag tycker att ett totalt förbud är oproportionerligt”, understryker hon.

Läs mer: Uber tvingas lämna London 

Det var i förra veckan som beskedet kom från Transport for London, den myndighet som övervakar transporter i staden, att Ubers licens löper ut den 30 september. Skälet som angavs var att bolaget har visat brister i ansvarstagande i verksamheten som potentiellt skulle kunna få konsekvenser för den allmänna säkerheten.

Fackförbund, jurister och andra taxichaufförer har också kritiserat bolagets arbetsvillkor.

Uber överklagade genast beslutet.

Med ett penndrag har borgmästaren äventyrat 40 000 jobb, och självklart stört tillvaron för omkring tre och en halv miljon Uberanvändare fortsätter Theresa May, med adress till Londons borgmästare Sadiq Khan som dessutom är ordförande i Transport for London.

Digitalpodden: Därför portas Uber från London

Sadiq Khan tillhör oppositionspartiet Labour medan Theresa May företräder konservativa Tories.

Ett upprop mot beslutet att dra in nättaxitjänstens licens hade i torsdags kväll samlat omkring 800 000 underskrifter.

TT/Di Digital

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera