Hoppa till innehållet

Prenumerantsiffra fick Netflix att rusa i efterhandeln

Netflix rusade med nära 10 procent i efterhandeln efter sin rapport för det tredje kvartalet. Inför att aktörer som Disney och Apple släpper sina konkurrerande streamingtjänster lyckades Netflix plocka in fler nya prenumeranter än väntat.

Netflix vd Reed Hastings
Netflix vd Reed HastingsFoto: Akio Kon/Bloomberg

För fjärde kvartalet spår bolaget däremot en klart lägre tillväxt än analytikerna hoppats på.

Omsättningen i tredje kvartalet ökade med 31 procent till 5,25 miljarder dollar (4,00), att jämföra med Factset analytikerkonsensus som låg på 5,25.

Resultat per aktie hamnade på 1,47 dollar (0,89), vilket är 43 procent bättre än analytikerkonsensus som låg på 1,03.

Antalet nya prenumeranter under kvartalet uppgick till totalt 6,77 miljoner (6,07) jämfört med förväntade 6,7 miljoner enligt Factset. Totalt antal prenumeranter uppgick till 158,33 miljoner (130,42).

För det fjärde kvartalet spår Netflix en ökning med 7,6 miljoner prenumeranter. Det är lägre än tillväxten med 8,8 miljoner i fjärde kvartalet i fjol och klart lägre än de 9,6 miljoner som Wall Street förväntar sig. För hela 2019 räknar Netflix inte länge med en ökad tillväxttakt jämfört med året innan, delvis på grund av ökad konkurrens.

Omsättningsmässigt förväntar sig Netflix att nå 5,44 miljarder dollar i fjärde kvartalet. Väntat är 5,51 miljarder dollar.

I rapporten resonerar Netflix kring konkurrenssituationen som snart vässas när Disney+, Apple TV+ och HBO Max släpps.

”Många är fokuserade på 'streamingkriget', men vi har konkurrerat med streamers (Amazon, Yoube, Hulu), såväl som linjär tv i över ett decennium”, konstaterar bolaget. Netflix medger att de nya konkurrenterna har en del bra titlar men saknar den mångfald och kvalitet på nytt originalinnehåll som Netflix producerar världen över.

Netflix bedömer att introduktionen av nya konkurrerande tjänster på kort sikt kan ge en viss motvind för bolaget. Totalt sett väntas det emellertid påskynda effekten där allt fler överger traditionella tv-tjänster till förmån för streamingtjänster, något som gynnar Netflix.

( Di Digital / Finwire )

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera