Hoppa till innehållet

Prenumerationstjänsten Readly tar in 130 miljoner

Den digitala prenumerationstjänsten på magasin tar in 130 miljoner kronor. Pengarna ska användas för Readlys tillväxt, enligt vd:n. 

Per Hellberg, vd för Readly.
Per Hellberg, vd för Readly.Foto: Readly

Readly är en prenumerationstjänst liknande Storytel eller Spotify fast för magasin. Tidningstjänsten lanserades 2013 och erbjuder läsaren obegränsad tillgång till närmare 2200 titlar, varav 250 är svenska, för 99 kronor i månaden. 

Bolaget, som har tagit in uppemot 270 miljoner kronor i riskkapital, fyller nu på kassan med ytterligare 130 miljoner kronor, enligt Breakit.

30 miljoner av investeringen rör sig om mediautrymme på Aggregate medias kanaler och på den brittiska tv-kanalen Channel 4. De resterande 100 miljonerna tas in av bland annat den existerande storägaren Zouk capital och det brittiska riskkapitalbolaget Hermes GPE. 

Läs även: Förlustdrabbat Readly planerar rekordemission 

Enligt vd:n Per Hellberg har bolaget en aggressiv expansionsplan som pengarna ska användas till.

“Vi gjorde en rätt stor omstöpning 2015 och fokuserade på våra huvudmarknader Sverige, England och Tyskland. Sedan dess har vi skruvat på produkten och i mitten på förra åren tyckte vi att det såg tillräckligt bra ut för att investera rejält i kundanskaffning. Nu tar vi in mer pengar för att växa snabbare”, säger han till Breakit.

Bolaget har haft ett par förlusttunga år. 2014 gjorde Readly en förlust på 45 Mkr, för 2015 hade förlusten minskat till cirka 30 Mkr. Det finns ännu inga offentligt resultat för 2016 men vd:n uppger att bolaget har lyckats konvertera cirka 30 procent av användarna till betalande kunder efter testperioden.

Läs även: Förlust för tidningarnas Spotify – tvingas byta strategi 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera