Annons

Presidentkandidaternas hot: Så vill de komma åt Facebook, Amazon och Google

Det pratas om att Elizabeth Warren (t.v.) och Bernie Sanders (t.h.) ska slå sina påsar ihop inför valet i höst. Det skulle kunna bli problem för Mark Zuckerberg och hans Facebook.
Det pratas om att Elizabeth Warren (t.v.) och Bernie Sanders (t.h.) ska slå sina påsar ihop inför valet i höst. Det skulle kunna bli problem för Mark Zuckerberg och hans Facebook.
Marknaden har hittills inte tolkat valfrågan ”break up big tech” som något annat än en catchig slogan. Men när demokraternas primärvalsrörelse går in i sitt mest intensiva skede sitter techjättar och hoppas att ingen ska se dem.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Rysslands påverkanskampanj på Facebook inför valet 2016. Googles och Facebooks insyn i människors privatliv. Konkurrenskvävande verksamhet när Amazon premierar sina egna varor på den egna plattformen.

Problemen finns där och många amerikaner går runt med en känsla av att de stora techbolagen vet för mycket, men inte säger exakt hur mycket de vet eller vad de använder vetskapen till.

Frågorna har samlats under en och samma valslogan i demokraternas primärval; ”Break up big tech” – ”bryt upp techjättarna”, fritt översatt.

Läs mer: USA börjar granska Googles sökmotor

Högst skriker Elizabeth Warren, tätt följd av Bernie Sanders. Men sedan Warrens kampanj glidit ned i en svacka har idén lanserats att hon skulle kunna vara en potentiell vice-presidentkandidat bakom Sanders. Ett kraftfullt anti-etablissemangspar som mellan sig inte hyser någon värme för techjättarna.

Men även Joe Biden – vicepresident i den erkänt techbolagsvänliga Barack Obama-administrationen – har på senare tid börjat hota om lagändringar för att komma åt bolag som gömmer sig från ansvar.

Det finns visst folkligt stöd för frågan. En opinionsundersökning från Vox visade att två tredjedelar av amerikanerna är för att bryta upp techbolagen.

Men vad det innebär rent praktiskt är långt ifrån tydligt.

”Det är väldigt mycket ’äpplen och päron’ i den här diskussionen”, konstaterar Brit Stakston, expert på digitaliseringsfrågor.

Å ena sidan finns ett konkret förslag från Elizabeth Warren om att juridiskt klassa Amazon som ett ”forum” och därmed förbjuda dem att sälja och premiera sina egna varor bland andras.

Å andra sidan handlar det om mer lösa idéer kring bolagens ansvar för den personliga integriteten användarnas data – vilken Facebook bevisligen delat med sig av till både den ena och den andra aktören.

Läs mer: Amazon rasar mot Bernie Sanders: ”Sprider vilseledande uppgifter”

Men att ”bryta upp” ett bolag som Facebook i mindre delar, eller begränsa dem från att göra nya förvärv liknande det av chattappen Whatsapp eller Instagram, är nog svårt för väljare att förstå logiken i, säger Brit Stakston.

”Möjligen kan du vinna väljare om du slår mynt av att några få tjänar så mycket på användarnas beteende. Och sätta det i relation till hur medelklassen ser en del av deras arbeten försvinna i techjättarnas spår”, spekulerar hon.

Men så raffinerat är inte budskapet i dag. Och kanske kommer det inte att bli mer än en catchig slogan heller. Det är förmodligen det techbolagen hoppas på.

”Då tror jag att Bernie Sanders löfte om att ’break up the big banks’ är mer gångbart hos befolkningen”, säger USA-kännaren Andreas Utterström.

Det hakar i Sanders budskap om att ”systemet är riggat” mot den lilla människan

Han menar att fler blivit brända av bankerna än techbolagen, såhär långt. Men att något skulle hända med någon av sektorerna är ungefär lika troligt som att Donald Trump får sin mur.

”Det är klart att det inte är bra att amerikanerna inte vet vem som köpt annonserna eller är avsändare på Facebook, men den typen av integritetsfrågor är förmodligen inte ens topp-tio för väljarna”, säger han.

Kan det bli?

”Den som skulle kunna lyckas driva det är Bernie Sanders. Det hakar i hans budskap om att ’systemet är riggat’ mot den lilla människan. Där skulle han kunna klumpa ihop techjättarna i problemet”, säger Andreas Utterström, men poängterar att det inte är aktuellt förrän folk börjar visa mer ilska mot techbolagen.

Och deras taktik är i dagsläget att vara tysta och nicka förstående.

Facebook har avböjt intervju till den här artikeln, men hänvisar till tidigare uttalanden om att företaget välkomnar reglering, men inte tror att en styckning av stora verksamheter kommer åt rätt problem.

”Det som spelar roll är inte storleken på bolag utan rättigheter och att ha användarnas bästa i fokus. Liksom vårt ansvar mot regeringar och lagstiftare som bedriver översyn av handel och kommunikation”, skrev Facebooks talesperson Nick Clegg i New York Times förra året.

Att välkomna reglering och som techbolag snarare be politikerna om hjälp är förmodligen helt rätt taktik som bara spelar tillbaka frågan till Washington.

Brit Stakston tror för egen del att problemet med transparens och integritet inte kommer att vara något som det lagstiftas om, utan snarare något som växer fram av marknadskrafter.

”Vi ser att användare i större utsträckning upptäcker kinesiska plattformar (till exempel det sociala mediet Tiktok, Di:s anm.) De används utan att man reflekterar över att de ägs av Kina som har en historia av censur och övervakning. På sikt kan det bli en konkurrensfördel att vara plattformar som värnar om användarnas integritet, en direkt motsats till det vi ser i Kina”, säger hon och avslutar:

”Användare är ännu lite för aningslösa i sitt användande. Den egna nyttan går före den egna integriteten.”

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer