Annons

Pressat elbilsbolag långt bort från produktion – vill dra in pengar på annonstavlor

Unitis grundare och vd Lewis Horne, en prototyp av bolagets elbil och företagsrekonstruktören Marcus Wenner.
Unitis grundare och vd Lewis Horne, en prototyp av bolagets elbil och företagsrekonstruktören Marcus Wenner. Foto: Foto: Karin Olander (Di) och press.
Elbilsbolaget Uniti har beviljats fortsatt företagsrekonstruktion i ytterligare tre månader. Med den förlängda räddningsplankan hoppas Lundabolaget komma på grön kvist genom försäljning av annonstavlor till bilar.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Det var i början av april som Uniti ställde in alla betalningar och inledde en företagsrekonstruktion, med hopp om att räddas undan konkurs och få ordning på sin trassliga ekonomi.

Företaget har i flera år haft en ambition att serietillverka små elbilar, men affärsidén har inte omsatts i praktiken. I stället tvingades Lundabolaget dra i nödbromsen och be om en räddningsplanka.

”Vi har gått igenom en mognadsfas. Jag har varit självkritisk hela tiden, det har varit tufft. Därför är det nog bra att krascha ned till jorden nu och ställa om verksamheten”, sa vd:n Lewis Horne till Di Digital.

Läs mer: Skånska elbilsföretaget ansöker om rekonstruktion

Nu står det också klart att bolaget delvis har omkullkastat sin ursprungliga affärsidé som handlat om tillverkning av elbilar. Unitis främsta intäktskälla på kort sikt uppges istället vara annonsintäkter från fysiska annonstavlor som monteras på kommersiella bilar, samt laddare med tillhörande annonsplats.

Bolagets plan med företagsrekonstruktionen de tre första månaderna var just att hinna leverera laddare och annonstavlor för att få igång intäktsflödet, fortsätta ragga finansiärer, samt nå en ackordsuppgörelse med borgenärerna.

Samtidigt har bolaget inte gett upp hoppet om att så småningom även börja tillverka bilar, mest som ett komplement till de övriga förgreningarna.

I Lundabolagets samlade verksamhet ska den tilltänkta biltillverkningen flyttas till ett dotterbolag till Uniti, där en ännu inte offentliggjord produktionspartner från Sverige uppges bli delägare.

”Alla väntar på att bolaget ska börja generera egna pengar och det första steget har man tagit nu. Bolaget har börjat få in pengar, framför allt genom annonspanelerna, och de nya investerarna som är på väg in i verksamheten talar för att bolaget har en framtid”, säger rekonstruktören Marcus Wenner.

Han poängterar dock att Uniti knappast är färdigutvecklat för att kunna producera fordon. Enligt Marcus Wenner är det också fortfarande oklart var i världen bolagets eventuella biltillverkning kan komma att ske.

”Man har ändå kommit en bit på vägen i processen mot en faktisk fordonstillverkning, som kommer att underlättas av en eliminering av en stor del av skulderna som bolaget drog på sig fram till i våras”, säger Marcus Wenner.

Nu har Lunds tingsrätt beviljat rekonstruktion i ytterligare tre månader, fram till början av oktober. Marcus Wenner har också presenterat ett ackordsförslag som borgenärerna ska ta ställning till senast i slutet av juli.

Läs mer: Så stora är den svenska elbilsutmanarens skulder 

Enligt den färska bouppteckningen uppgår Unitis samlade skulder till 43 miljoner kronor. Det gällande ackordsförslaget innebär att de oprioriterade fordringsägarna, som tillsammans har krav på 31,3 miljoner kronor på Uniti, blir av med det mesta av sina medel genom att skulderna skrivs ner med 75 procent.

”Enkelt uttryckt måste tre fjärdedelar acceptera erbjudandet – och att deras fordringar tillsammans dessutom uppgår till 75 procent av de oprioriterade fordringsägarnas sammanlagda skuldbelopp”, säger Marcus Wenner.

Bland de prioriterade fordringsägarna, som inte omfattas av ackordet, finns huvudsakligen Uniti-anställda som sedan rekonstruktionen trädde i kraft har fått månadslön genom den statliga lönegarantin, samt kunder som vardera har betalat några tusenlappar till Uniti i förhandsbeställning av en elbil.

Artikeln är skriven av Dagens industris och HD Sydsvenskans gemensamma ekonomiredaktion i Skåne. 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer