Hoppa till innehållet

”Prestigeförlust när Kinnevik snor Axel Johnsons digitala stjärna”

För tre år sedan rekryterade Axel Johnson-koncernen Kinneviks förre vd Mia Brunell Livfors. Nu får Kinnevik ge igen genom att sno över en av Axel Johnsons starkast lysande digitala stjärnor.

Jonas Leijonhufvud, reporter Di Digital.
Jonas Leijonhufvud, reporter Di Digital.

På måndagsmorgonen slog bomben ned. Cristina Stenbecks maktbolag Kinnevik rekryterar Dustins vd Georgi Ganev till vd-posten. För att förstå varför detta är en prestigeförlust för Axel Johnson-koncernen måste man backa drygt tre år och summera utvecklingen. 

Det var nämligen i början av 2014 som Kinneviks förre vd, Mia Brunell Livfors avgick efter 22 år inom den snabbrörliga Stenbecksfären. Några månader senare hade hon rekryterats till rollen som vd för Axel Johnson AB.

Den anrika familjekoncernen var i behov av en ordentlig digital översyn. Och Mia Brunell Livfors hade helt rätt bakgrund för uppgiften. Under sina sista åtta år som vd för Kinnevik ansvarade hon bland annat för att investera miljardbelopp i den tyska startupfabriken Rocket Internet och e-handelsjätten Zalando.

Dustin är extremt duktiga på lagerhållning och logistik.

“Jag insåg snabbt att hon skulle bli vår nya stora stjärna”, sa Caroline Berg, arvtagerska och sedermera ordförande för Axel Johnson AB, till Di Digital i fjol.

Läs mer: Han blir ny vd för Kinnevik – lånar av Stenbeck till storköp

I drygt tre år har Mia Brunell Livfors arbetat hårt för att digitalisera bolagen inom Axel Johnson. Hon har:

  • Fortsatt att utveckla restauranggrossisten Martin & Serveras e-handel, som utgör cirka häften av omsättningen på drygt 13 miljarder kronor.
  • Dragit igång Åhléns nätbutik och utvecklat Kicks e-handel.

Läs mer: ”Modigt av Axfood att byta fot” 

  • Tagit över som ordförande för Axfood, med kedjorna Willys och Hemköp, som storsatsar på e-handel. Axfood har bland annat köpt både Mat.se och matkassebolaget Middagsfrid. 

Läs mer: Axfood sväljer Middagsfrid 

  • Ökat ägarandelen i Dustin, som säljer hårdvara på nätet, från 10 till 25 procent. Axel Johnson-koncernen är numera Dustins överlägset största ägare.

Just Dustin, dit Cristina Stenbeck har vänt sig för att rekrytera sin nya vd, har utgjort juvelen i Axel Johnson-koncernens digitala krona. 

Till att börja med har investeringen varit lyckad. Aktien har stigit med närmare 28 procent bara de senaste 12 månaderna. Dustin är i dag det största renodlade e-handelsbolaget på Nasdaq Stockholm med ett marknadsvärde på 5,6 miljarder kronor. 

Kinneviks rekrytering av Dustins vd Georgi Ganev måste dock ses som ett bakslag. Ett tydligt tecken på det är att aktien föll på beskedet. En dryg timme efter börsens öppning hade Dustins aktiekurs backat med närmare 3 procent till 72,75 kronor. Följ kursen här.

Dustin har även hjälpt Axel Johnson-koncernen med sin digitaliseringsresa. Bolaget har exempelvis haft en viktig roll i det forum där koncernens e-handelschefer och vd:ar möts för att utbyta erfarenheter med varandra.

”Dustin är extremt duktiga på lagerhållning och logistik”, sa Mia Brunell Livfors i en stor intervju med Di Digital om detta i juli 2016.

Under sina fem år på Dustin har Georgi Ganev breddat Dustins erbjudande, expanderat bolaget internationellt och byggt en stark position på marknaden. Han har även haft regelbundna möten med de andra vd:arna inom Axel Johnson-koncernen för att diskutera e-handel, logistik samt så kallad ”omnikanalstrategi” där butiker och nätbutiker flätas samman.

Det är därmed en prestigeförlust för koncernen att han nu går till Kinnevik. 

När Di Digital pratar med Georgi Ganev på telefon under måndagen bekräftar han Dustins speciella roll, men är samtidigt snabb med att tona ner sin egen.

”Dustin är en del av en bra diskussion som pågår mellan bolagen. Men det kommer inte att upphöra för att jag slutar som vd. Jag är imponerad av den målmedvetenhet med vilken koncernen och Mia Brunell Livfors driver på dessa frågor”, säger han.

Georgi Ganev lämnar dock under ordnade omständigheter. Dustin har fram till årsskiftet på sig att rekrytera en ny vd. 

En inte allt för djärv gissning är att Mia Brunell Livfors kommer att propagera för en vd som kan och vill prioritera både Dustin och Axel Johnson-koncernens bästa.

Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt nyhetsbrev:

Foto:

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera