Annons

Pricerunners vd: ”Amazon.se lanserar inom 1-2 veckor”

Pricerunners vd Nicklas Storåkers och Amazons lastbilar utanför ett lager.
Pricerunners vd Nicklas Storåkers och Amazons lastbilar utanför ett lager.
Inom 1-2 veckor öppnar Amazon.se. Det uppger Pricerunners vd Nicklas Storåkers som säger sig ha förstahandsinformation. Men endast en av sex svenska e-handlare säger sig har planer att sälja där, enligt en undersökning som han låtit göra. 
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Amazon har sagt till oss att de lanserar inom 1-2 veckor”, säger Nicklas Storåkers, vd på prisjämförelsesajten Pricerunner.

Han har inte skrivit under några sekretessavtal med Amazon och känner sig därför fri att prata om det. 

Det var i början av augusti i år som Amazon, efter åratal av spekulationer, bekräftade att företaget har ”påbörjat” lanseringen av en svensk sajt, Amazon.se. Men i övrigt har informationen varit knapphändig. Den som går in på den svenska adressen under onsdagen blir fortfarande omdirigerad till Amazons tyska sajt. 

Spekulationerna har länge varit att en lansering måste ske i god tid innan rea-dagen Black Friday den 27 november. 

”De måste lansera inom 1-2 veckor för att ha någon chans att hinna med Black Friday. Eftersom de har kommunicerat officiellt att de är på väg att lansera skulle det förvåna mig mycket om de inte lanserar mycket snart”, säger Staffan Mörndal, partner på riskkapitalbolaget Verdane med drygt 20 e-handelsbolag i portföljen. 

För att få ett grepp om läget har Pricerunner anlitat undersökningsföretaget Kantar för att göra en enkät om Amazons möjliga inverkan i Sverige bland 78 e-handelsbolag. Den visar att tre av fyra svenska e-handlare inte oroar sig för Amazons intåg i Sverige och endast en av sex uppger att har planer att sälja via den amerikanska nätjätten. 

”Endast 17 procent tror att de kommer sälja via Amazon. Övriga svarar att de inte tänker sälja, eller inte vet hur de kommer att göra. Det är anmärkningsvärt låga siffror”, säger Nicklas Storåkers, vd på Pricerunner.

Han tror att konsumenterna kan vinna på Amazons intåg. Men precis som tidigare tonar han ner innebörden av den emotsedda lanseringen för e-handlarna.

”Jag ser inte något större hot mot stabila svenska nätbutiker tror vi inte nätjätten blir,” säger Nicklas Storåkers.

Hur tror du lanseringen av Amazon.se kommer se ut?

”Om man ser till lanseringen i Nederländerna gissar jag att Amazon.se har en lokal prissättning och att man lägger sig ett par procent under under de priser som lokala ehandlare tar. Men vi har starta nätbutiker i Sverige, och det har varit ett starkt år, så jag tror de följer efter med prissänkningar de med.” 

Undersökningen som Pricerunner beställt visar vidare att majoriteten av svenska e-handlare upplever att de varken kommer påverkas negativt eller positivt av Amazons intåg i Sverige. En liten andel tror till och med att de kommer att påverkas positivt.

Näthandelsjätten Amazon har under snart 30 år vuxit till västvärldens största e-handlare, med huvudsakliga marknader i USA, Storbritannien och Tyskland.

”Sverige är den minsta marknaden som Amazon någonsin gått in på”, säger Nicklas Storåkers.

Han menar att förutsättningarna är speciella i Sverige, som har en relativt liten befolkning på en geografiskt stor yta. 

”Framgångsrik e-handel bygger på bra logistik och snabba leveranser. De fördelar som därmed finns i mer tätbefolkade länder saknas i Sverige. Därtill så finns redan riktigt smidiga betalsätt”, säger Nicklas Storåkers.

Hör mer om Amazon i veckans avsnitt av Digitalpodden: 

Länk till acast

 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer