Hoppa till innehållet

Primetimes livequiz gick med vinst direkt

Primetimes livesända frågeshow gav intäkter på 3,5 miljoner kronor 2018. Nyligen tog bolaget in externa investerare. ”Vi är mitt uppe i tillväxtfasen”, säger medgrundaren Daniel Weilar.

Gänget på Primetime. Uppe från vänster: marknadsansvarig Tomas Jämtbäck, marketing och vd Martin Palm. Sittandes från vänster: Johan Ribb, jobbar med utveckling, Fredrik Kilian, analys, Petter Lindqvist, produkt, och ordförande Daniel Weilar.
Gänget på Primetime. Uppe från vänster: marknadsansvarig Tomas Jämtbäck, marketing och vd Martin Palm. Sittandes från vänster: Johan Ribb, jobbar med utveckling, Fredrik Kilian, analys, Petter Lindqvist, produkt, och ordförande Daniel Weilar.Foto: Press

Det svenska quizbolaget Primetime har på kort tid nått en stor publik som tävlar i direktsänd frågesport varje kväll.

I maj hade appen laddats ned över en miljon gånger och frågeshowen finns i Sverige, Danmark, Finland, Norge och Polen.

Redan under sitt första verksamhetsår var bolaget lönsamt, moderbolaget Sventertainments färska bokslut.

Primetime omsatte förra året 3,5 miljoner kronor med ett resultat på 130.000 kronor.

”Vi är mitt uppe i tillväxtfasen i de olika länderna nu”, säger Daniel Weilar, Primetimes medgrundare, som i fjol lämnade posten som vd för Nyheter 24-gruppen.

Intäkterna kommer från sponsorer som betalar för att vara med och utforma varje livesänt program. Deltagarna betalar än så länge inte för att tävla.

Programledarna kan vara kändisar som Rebecca & Fiona, Agneta Sjödin eller Peter Jihde, som i regel är med för att marknadsföra något av sina egna projekt.

Hittills i år ser Primetime ut att leverera en årsomsättning på över 15 miljoner kronor, säger Daniel Veilar.

”Det är vi väldigt stolta över. Vi kommer finnas i flera länder 2020, men vi vet inte vilka. Vi är mitt i det arbetet just nu”, säger Daniel Veilar.

I juni tog Primetime in externt kapital för att växa snabbare.

Det rör sig om 15 miljoner kronor i en affär som värderar hela Primetime, inklusive de nya pengarna, till 75 miljoner kronor.

I handlingarna hos Bolagsverket framgår det inte vem som har investerat i bolaget, men Daniel Weilar säger att det i huvudsak rör sig om affärsänglar.

Bland andra Vitamin Well-grundaren Martin Randel, Eequity-partnern Magnus Wiberg och Onelinepizza-grundaren Dan Castillo ska ha deltagit i finansieringsrundan.

Läs mer: En miljon spelar deras dagliga live-quiz 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera