Hoppa till innehållet

Primetimes livequiz gick med vinst direkt

Primetimes livesända frågeshow gav intäkter på 3,5 miljoner kronor 2018. Nyligen tog bolaget in externa investerare. ”Vi är mitt uppe i tillväxtfasen”, säger medgrundaren Daniel Weilar.

Gänget på Primetime. Uppe från vänster: marknadsansvarig Tomas Jämtbäck, marketing och vd Martin Palm. Sittandes från vänster: Johan Ribb, jobbar med utveckling, Fredrik Kilian, analys, Petter Lindqvist, produkt, och ordförande Daniel Weilar.
Gänget på Primetime. Uppe från vänster: marknadsansvarig Tomas Jämtbäck, marketing och vd Martin Palm. Sittandes från vänster: Johan Ribb, jobbar med utveckling, Fredrik Kilian, analys, Petter Lindqvist, produkt, och ordförande Daniel Weilar.Foto: Press

Det svenska quizbolaget Primetime har på kort tid nått en stor publik som tävlar i direktsänd frågesport varje kväll.

I maj hade appen laddats ned över en miljon gånger och frågeshowen finns i Sverige, Danmark, Finland, Norge och Polen.

Redan under sitt första verksamhetsår var bolaget lönsamt, moderbolaget Sventertainments färska bokslut.

Primetime omsatte förra året 3,5 miljoner kronor med ett resultat på 130.000 kronor.

”Vi är mitt uppe i tillväxtfasen i de olika länderna nu”, säger Daniel Weilar, Primetimes medgrundare, som i fjol lämnade posten som vd för Nyheter 24-gruppen.

Intäkterna kommer från sponsorer som betalar för att vara med och utforma varje livesänt program. Deltagarna betalar än så länge inte för att tävla.

Programledarna kan vara kändisar som Rebecca & Fiona, Agneta Sjödin eller Peter Jihde, som i regel är med för att marknadsföra något av sina egna projekt.

Hittills i år ser Primetime ut att leverera en årsomsättning på över 15 miljoner kronor, säger Daniel Veilar.

”Det är vi väldigt stolta över. Vi kommer finnas i flera länder 2020, men vi vet inte vilka. Vi är mitt i det arbetet just nu”, säger Daniel Veilar.

I juni tog Primetime in externt kapital för att växa snabbare.

Det rör sig om 15 miljoner kronor i en affär som värderar hela Primetime, inklusive de nya pengarna, till 75 miljoner kronor.

I handlingarna hos Bolagsverket framgår det inte vem som har investerat i bolaget, men Daniel Weilar säger att det i huvudsak rör sig om affärsänglar.

Bland andra Vitamin Well-grundaren Martin Randel, Eequity-partnern Magnus Wiberg och Onelinepizza-grundaren Dan Castillo ska ha deltagit i finansieringsrundan.

Läs mer: En miljon spelar deras dagliga live-quiz 

Innehåll från Leksands KnäckebrödAnnons

Klimatmärkt knäckebröd – en investering i framtiden

Leksands Knäckebröd är ett av tre svenska livsmedelsföretag som kan skryta med klimatmärkning på sina förpackningar.

– Det är ett sätt att kommunicera vårt starka fokus på hållbarhet och klimat. Att kartlägga hela produktionskedjan ger oss en fullständig bild av var vi står oss idag och ett bra underlag för framtida förbättringar, säger Peter Joon, företagets vd.

Det finns mycket man kan lära sig genom att läsa det finstilta på en matförpackning. Numera kan man även kan få information om en varas hållbarhet och klimatavtryck. Enbart tre svenska företag har klimatmärkning på sina förpackningar och Leksands Knäckebröd är ett av dem.

– Vi har jobbat hårt med hållbarhetsarbetet under många år. 2021 tog vi steget fullt ut och började klimatmärka vårt knäckebröd.

Leksands Knäckebröd följer brödets påverkan på miljön hela vägen från fält till butik.

– Vi kartlägger hela produktionskedjan i detalj. I beräkningen inkluderas allt från råvaror och jordbruk, tillverkning, energiavfall i produktion och förpackningsmaterial såväl som transporter till butik och konsumentsvinn.

Hållbar produktion under två sekler

Produkterna har ett genomsnittligt klimatavtryck på 0,578 CO2e per kilo.

– Det är kul att äntligen svart på vitt kunna visa hur bra vi är. Detta är en riktigt bra siffra, men vi ska bli ännu bättre, säger Peter Joon, vd och sjätte generationens bagarmästare.

Peter berättar att företaget jobbade med hållbarhet redan på 1950-talet, då hans farfar började återvinna värmen från ugnarna som ett led i att sänka energikostnaderna. Vid närmare eftertanke, menar Peter, har inriktningen mot hållbarhet funnits ända sedan starten på 1800-talet.

– Vi har en gammal ärofull traditionen som vi förvaltar och utvecklar för kommande generationer. Min gammelfarmors mormor Jakobs Karin visste att man måste hushålla med resurserna. Vi fortsätter i samma anda nästan tvåhundra år senare.

Höga krav på råvaror

Peter berättar om alla de åtgärder som gör att Leksands Knäckebröd kan skryta med ett lågt klimatavtryck:

– Vi väljer närodlad råg och hämtar vatten från vår egen källa i Badelundaåsen. Vi byter bilar och frakter till fossilfria alternativ och ska installera solpaneler på bageriets tak. Vi har tagit bort all plast i kassar, muggar och kartongband och återvinner all värme från ugnarna till lokalvärme och varmvatten. Ugnarna värms med grön och lokalproducerad el, främst från Trängslet i Älvdalen.

Förbättringar för kommande generationer

Det är inte dyrare att vara grön, menar Peter Joon.

– Vi måste alltid var konkurrenskraftiga prismässigt. Miljöarbetet och besparing går ofta hand i hand. Att vi tar tillvara all överskottsvärme från ugnarna och använder den för uppvärmningen av lokalerna och allt varmvatten sparar både pengar och energi.

Hållbarhetsarbete kan kommuniceras på två sätt – genom att man slår sig på bröstet eller jobbar med ödmjuk självkritik. Enligt Peter Joon väljer Leksands Knäckebröd det sistnämnda.

– Vi har infört klimatmärkningen för att kunna genomföra framtida förbättringar där de ger bäst resultat. Vi är ett familjeföretag och vi tittar inte på kvartalsekonomi – vi tittar på sekel. Min tid som vd är bara en kort stund och sedan tar någon annan över. Leksands Knäckebröd ska leva i många generationer till, då är det minsta vi kan göra att ha ett fortsatt starkt fokus på hållbarhet och klimat, avslutar Peter.

 

 

Mer från Leksands Knäckebröd

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Leksands Knäckebröd och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera