Det svenska quizbolaget Primetime har på kort tid nått en stor publik som tävlar i direktsänd frågesport varje kväll.
I maj hade appen laddats ned över en miljon gånger och frågeshowen finns i Sverige, Danmark, Finland, Norge och Polen.
Redan under sitt första verksamhetsår var bolaget lönsamt, moderbolaget Sventertainments färska bokslut.
Primetime omsatte förra året 3,5 miljoner kronor med ett resultat på 130.000 kronor.
”Vi är mitt uppe i tillväxtfasen i de olika länderna nu”, säger Daniel Weilar, Primetimes medgrundare, som i fjol lämnade posten som vd för Nyheter 24-gruppen.
Intäkterna kommer från sponsorer som betalar för att vara med och utforma varje livesänt program. Deltagarna betalar än så länge inte för att tävla.
Programledarna kan vara kändisar som Rebecca & Fiona, Agneta Sjödin eller Peter Jihde, som i regel är med för att marknadsföra något av sina egna projekt.
Hittills i år ser Primetime ut att leverera en årsomsättning på över 15 miljoner kronor, säger Daniel Veilar.
”Det är vi väldigt stolta över. Vi kommer finnas i flera länder 2020, men vi vet inte vilka. Vi är mitt i det arbetet just nu”, säger Daniel Veilar.
I juni tog Primetime in externt kapital för att växa snabbare.
Det rör sig om 15 miljoner kronor i en affär som värderar hela Primetime, inklusive de nya pengarna, till 75 miljoner kronor.
I handlingarna hos Bolagsverket framgår det inte vem som har investerat i bolaget, men Daniel Weilar säger att det i huvudsak rör sig om affärsänglar.
Bland andra Vitamin Well-grundaren Martin Randel, Eequity-partnern Magnus Wiberg och Onelinepizza-grundaren Dan Castillo ska ha deltagit i finansieringsrundan.