Hoppa till innehållet

Prinsen prisade appen: ”Framtiden för foodtech ser ljus ut”

Björn Lagerman och appen Beescanning vinner pitchtävlingen på Food Tech 2019. Det stod klart på måndagen sedan riskkapitaljuryn och publiken på Örebro konserthus hade sagt sitt. Priset delades ut av prins Carl Philip.

Björn Lagerman började med biodling 1972 och i dag har han 110 bisamhällen. Han minns fortfarande med värme tillbaka på första gången han stoppade ned händerna i en bikupa.

”Det var mystiskt det där myllret. Sedan förstår man att det inte är ett myller. Utan individer”, säger han.

Vi äger all kod och har expertis både inom bin och AI

Hans egna bin har klarat sig relativt väl men runtom i världen kämpar många bisamhällen för sin överlevnad mot bland annat parasiten Varroa.

Genom appen Beescanning, som Björn Lagerman ligger bakom, kan biodlare skicka bilder på sina bin för att analyseras av en AI, artificiell intelligens. Appen analyserar sedan bilden för att se om parasiten finns i bisamhället och larmar odlaren om insatser krävs.

”Biodlaren kan rädda sitt samhälle. Att ersätta ett sådant kostar 3000 - 4000 kronor och dessutom kan ju årets och nästa års honung gå förlorad. För att inte tala om det värde som pollineringen skapar”, säger Björn Lagerman.

För att träna AI:n har teamet manuellt gått igenom 10 000 bilder.

I och med segern i Food Tech 2019 är Beescanning direktkvalificerade till årets upplaga av Di Digital Startup Tour. Dessutom får bolaget en resa till Hong Kong för att träffa investerare, konsulttimmar från Business Sweden och ett medlemskap i Nordic Innovation House.

Prisutdelningen på Food Tech 2019.
Prisutdelningen på Food Tech 2019.Foto: Jesper Eriksson.

Prisutdelare på Food Tech 2019, som är ett samarbete mellan Di Digital och Alfred Nobel Science Park, var Prins Carl Philip.

”Jag är inte avundsjuk på juryn. Det var många intressanta företag som pitchade. I den här branschen finns otroligt mycket att göra. Framtiden för mat och foodtech ser ljus ut”, sade Prinsen under prisutdelningen.

Beescanning har i dag 3 000 användare. En tredjedel av användarna finns i Sverige och en tredjedel i USA. Resten är utspridda över världen.

Affärsmodellen bygger på att bolaget tar betalt 10 kronor per analys, men det är egentligen inte den enskilda biodlaren som har mest nytta av Beescanning, säger Björn Lagerman.

”Genom att vi samlar in metadata över platser, tider och arter så kan vi sammanställa och hitta bin som håller sig friska och har motståndskraft.”

I det långa loppet kan det leda till att människan kan odla fram bin som kan stå emot parasiten utan hjälp av kemikalier, enligt Beecanning-grundaren.

Han ser många möjligheter att utveckla produkten framöver.

”Vi äger all kod och har expertis både inom bin och AI. Men satte man in tillräckligt med pengar skulle man snabbt kunna konkurrera. Därför är vårt enda skydd nya funktioner, som att hitta nya sjukdomar eller att analysera ljud och video”, säger han.

Beescanning är finansierat med 3,5 miljoner kronor från bland annat Vinnova.

”Jag tror inte att vi behöver investerare förrän om kanske 2 år. Men vi håller precis på med att bestämma färdvägen”, säger Björn Lagerman.

Övriga bolag som deltog i pitchtävlingen var:

Meal Makers – livsmedelsauktioner på nätet

Brewmaster - sluter kretsloppet i ölbranschen

Ecobloom - bygger digitala växthus där allt analyseras i realtid 

Temponline - temperaturbevakar kylar och frysar med en sensor som strömförsörjs av inomhusljus

Pickyeating - erbjuder personliga matval med en app

Läs mer: Här är bolagen som tävlar i Food Tech 2019

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera