Hoppa till innehållet

Priset flaskhals för elbilarna

Intresset för elbilar ökar stort och utvecklingen av nya modeller pågår för fullt hos biltillverkarna. Men det breda genombrottet för elbilarna ser ut att dröja. En av flaskhalsarna är priset.

Tesla Model X.
Tesla Model X.Foto: Pontus Lundahl/TT

När det gäller elektrifierade bilar är jämförelsen med ketchupflaskan ovanligt lyckad. Toyota ruskade försiktigt på flaskan när Prius lanserades som den första serietillverkade hybridbilen för 20 år sedan.

Men det skulle dröja drygt ett decennium innan de stora biltillverkarna hoppade på tåget och monterade batteri och elmotor som komplement till den vanliga förbränningsmotorn. Volvo lanserade en elbil i liten skala 2011, men den första laddhybriden kom först året efter. I dag erbjuder de flesta tillverkare en hybrid i varje modellserie.

Alla tillverkare stressar nu sina produktutvecklare för att Tesla inte ska behålla sitt stora försprång när det gäller rena elbilar.

”Hur snabbt utvecklingen kommer beror på flera faktorer. Eftersom elbilar fortfarande är en relativt ny produkt tar det tid innan den etablerar sig på bred front”, enligt Mikael Wickelgren, fordonsforskare vid Högskolan i Skövde.

Dessutom är priset en viktig faktor.

”De görs i relativt begränsat antal och därför kan man endast i måttlig utsträckning dra nytta av skaleffekter. En annan direkt orsak är att de ingående batterierna är så kostsamma”, säger han.

Batterierna i dagens elbilar är än så länge ingen standardiserad komponent och det finns ingen massproduktionen, utan de specialgörs till varje bilmodell.

Som exempel anser många bedömare att priset på litiumjonbatterier, som ingår i många elbilar, bör sjunka under 100 dollar (cirka 800 kronor) per kWh (kilowattimme) för att elbilarna fullt ut ska kunna konkurrera med förbränningsmotorerna. Förra året avslöjade Tesla att de hade en kostnad på 190 dollar per kWh för sina batterier.

En annan faktor som kommer att påverka hur snabbt elbilsmarknaden kommer att växa är laddningen av batterierna.

”En stor flaskhals har att göra med var man kan ladda sin elbil någonstans”, säger Mikael Wickelgren.

Har man ett radhus eller en villa är det inte ett stort problem, men det måste finnas möjlighet att ladda billigt och bekvämt även i hyres- och bostadsrätter om elbilarna ska slå igenom brett.

De flesta stora tillverkarna planerar att ha rena elbilar på marknaden i början av 2020-talet.

Mikael Wickelgren tror att en ketchupeffekt för den globala elbilsbranschen kommer att komma. Frågan är när.

Han tror att olika slags förbud för fossildrivna fordon på vissa platser i världen kan vara en drivande faktor. Om exempelvis en stad i Kina skulle införa ett sådant förbud skulle det ge en stor effekt, spår han.

”Om vi tittar i kristallkulan är sannolikheten att det händer i Kina ganska stor”, säger han.I Sverige säljs fortfarande en relativt liten andel elbilar. Elhybriderna är starkast i Bil Swedens statistik över nyregistrerade supermiljöbilar hittills i år i Sverige. Totalt utgör supermiljöbilarna bara drygt fyra procent av nyregistreringarna.

TT / Di Digital

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera