Hoppa till innehållet

Prisjakt om nya köptrenden: ”Svenskarna följer Tegnells uppmaning”

Under sommaren shoppade många svenskar produkter för friluftsaktiviteter, trädgård och heminredning. Men nu gör produkter som kontorsstolar och webbkameror comeback, enligt prisjämförelsesajten Prisjakt. 

Prisjakts Nordenchef Carl Vult von Steyern.
Prisjakts Nordenchef Carl Vult von Steyern.
Prisjakts Nordenchef Carl Vult von Steyern.
Prisjakts Nordenchef Carl Vult von Steyern.

Ett videosamtal vid köksbordet. Så börjar arbetsdagen för många svenskar. Och trenden ser ut att fortsätta under hösten.

På prisjämförelsesajten Prisjakt ser man ett ökat köpintresse för produkter till hemmakontoret. 

”Svenskarna verkar följa Tegnells uppmaning att fortsätta jobba hemifrån. Vi ser en stark ökning i de kategorier som är relaterade till just hemmakontoret. Investeringarna svenskarna gör just nu i kontorsmöbler, skärmar och espressomaskiner tyder på att man ser den här förändringen som långvarig. Man är därmed villig att köpa prylar som gör hemarbetet trevligare och mer ergonomiskt”, säger Carl Vult von Steyern, Nordenchef på Prisjakt.

För att bena ut det hela har Prisjakt listat några av de vanligaste kategorierna i något man kallar för ”Consumer Interest Index” och som kartlägger miljontals svenskars köpintresse. 

Största uppgången inom hemmakontor är för webbkameror, där sökningarna har stigit med 506 procent under perioden 9 juli – 17 augusti 2020, jämfört med samma period i fjol. Även intresset för kontorsstolar, skärmar, laptops, kaffemaskiner och skrivare ökar kraftigt (se lista).

”Arbetet hemifrån under våren och sommaren har fått många att fundera på hur ett mer flexibelt arbetsliv kan se ut, där man kombinerar arbete hemma och på kontor. Investeringarna svenskarna gör i sina hemmakontor nu tyder på att vi ser att den här förändringen som långvarig. Man är därmed villig att köpa prylar som gör hemarbetet härligare och mer ergonomiskt, säger Oscar Hagman, dataanalytiker på Prisjakt.

Trenden är ett skifte från sommarmånaderna, då många svenskar semestrade hemma och nätshoppade produkter för sport, friluftsaktiviteter, trädgård och heminredning. 

”Det stärker bilden av att svenskarna spenderat sommaren på hemmaplan med att fixa med hus och trädgård, samt haft en mer aktiv sommar med fjällvandring, vattensporter och golf”, säger Prisjakts Nordenchef Carl Vult von Steyern.

Han bekräftar även bilden att pandemin varit ett lyft för e-handeln generellt, på bekostnad av butiksnäringen. 

”På Prisjakt kan vi se en tydlig ökning av köpintresse på vår plattform, jämfört med förra året. Corona har fått svenskarnas shoppingvanor att förändras i grunden och nya målgrupper har hittat sätt att köpa det de behöver, utan att behöva gå in i en fysisk butik”, säger Nordenchefen.

Totalt har köpintresset för samtliga kategorier på Prisjakts hemsida ökat med närmare 18 procent under den aktuella perioden, jämfört med samma period under fjolåret (se lista).

Att kategorin ”datorer och tillbehör” inte ökar med mer än 8 procent beror på att mobila enheter inte räknas in i kategorin. 

”Vi ser en långsiktig trend där svenskarna hellre köper surfplattor, telefoner och laptops istället för stationära datorer. Det sker helt enkelt ett skifte mot mer bärbar teknik, där vi sett en kraftig ökning”, säger Nordenchefen.

Prisjakt jämför 6,6 miljoner erbjudanden på cirka en miljon unika produkter och tjänar pengar på den trafik som genererar affärer. Prisjakt Sverige AB omsatte 264 Mkr 2018 och hade en vinst på närmare 53 Mkr. 

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera