Ett videosamtal vid köksbordet. Så börjar arbetsdagen för många svenskar. Och trenden ser ut att fortsätta under hösten.
På prisjämförelsesajten Prisjakt ser man ett ökat köpintresse för produkter till hemmakontoret.
”Svenskarna verkar följa Tegnells uppmaning att fortsätta jobba hemifrån. Vi ser en stark ökning i de kategorier som är relaterade till just hemmakontoret. Investeringarna svenskarna gör just nu i kontorsmöbler, skärmar och espressomaskiner tyder på att man ser den här förändringen som långvarig. Man är därmed villig att köpa prylar som gör hemarbetet trevligare och mer ergonomiskt”, säger Carl Vult von Steyern, Nordenchef på Prisjakt.
För att bena ut det hela har Prisjakt listat några av de vanligaste kategorierna i något man kallar för ”Consumer Interest Index” och som kartlägger miljontals svenskars köpintresse.
Största uppgången inom hemmakontor är för webbkameror, där sökningarna har stigit med 506 procent under perioden 9 juli – 17 augusti 2020, jämfört med samma period i fjol. Även intresset för kontorsstolar, skärmar, laptops, kaffemaskiner och skrivare ökar kraftigt (se lista).
”Arbetet hemifrån under våren och sommaren har fått många att fundera på hur ett mer flexibelt arbetsliv kan se ut, där man kombinerar arbete hemma och på kontor. Investeringarna svenskarna gör i sina hemmakontor nu tyder på att vi ser att den här förändringen som långvarig. Man är därmed villig att köpa prylar som gör hemarbetet härligare och mer ergonomiskt, säger Oscar Hagman, dataanalytiker på Prisjakt.
Trenden är ett skifte från sommarmånaderna, då många svenskar semestrade hemma och nätshoppade produkter för sport, friluftsaktiviteter, trädgård och heminredning.
”Det stärker bilden av att svenskarna spenderat sommaren på hemmaplan med att fixa med hus och trädgård, samt haft en mer aktiv sommar med fjällvandring, vattensporter och golf”, säger Prisjakts Nordenchef Carl Vult von Steyern.
Han bekräftar även bilden att pandemin varit ett lyft för e-handeln generellt, på bekostnad av butiksnäringen.
”På Prisjakt kan vi se en tydlig ökning av köpintresse på vår plattform, jämfört med förra året. Corona har fått svenskarnas shoppingvanor att förändras i grunden och nya målgrupper har hittat sätt att köpa det de behöver, utan att behöva gå in i en fysisk butik”, säger Nordenchefen.
Totalt har köpintresset för samtliga kategorier på Prisjakts hemsida ökat med närmare 18 procent under den aktuella perioden, jämfört med samma period under fjolåret (se lista).
Att kategorin ”datorer och tillbehör” inte ökar med mer än 8 procent beror på att mobila enheter inte räknas in i kategorin.
”Vi ser en långsiktig trend där svenskarna hellre köper surfplattor, telefoner och laptops istället för stationära datorer. Det sker helt enkelt ett skifte mot mer bärbar teknik, där vi sett en kraftig ökning”, säger Nordenchefen.
Prisjakt jämför 6,6 miljoner erbjudanden på cirka en miljon unika produkter och tjänar pengar på den trafik som genererar affärer. Prisjakt Sverige AB omsatte 264 Mkr 2018 och hade en vinst på närmare 53 Mkr.