Annons

Prisjakt rycker ifrån ärkerivalen Pricerunner

Jämförelsesajten Prisjakt drar ifrån sin ärkerival Pricerunner. ”Tillväxten var stark i fjol”, säger vd:n Peter Greberg.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Förra veckan rapporterade Di Digital att jämförelsesajten Pricerunner, med H&M-chefen Karl-Johan Persson som storägare, förbättrat sin rörelsemarginal ordentligt. 

”Vi är väldigt stolta”, sa Pricerunners vd Niklas Storåkers då. 

Nu visar det sig att även vd:n för konkurrenten Prisjakt.nu kan se tillbaka på ett lyckat år. Bolaget lanserade en ny version av sin jämförelsesajt i tisdags. Nu meddelar vd:n att omsättningen nått en ny rekordnivå.

”Tillväxten var stark i fjol och vi växer nog i samma takt i år”, säger vd Peter Greberg.

Han uppger att Prisjakts omsättning steg med 18 procent till cirka 315 miljoner kronor för 2018. Rörelsemarginalen (EBITDA) steg med 4 procentenheter, från 27 procent 2017 till 31 procent 2018.

Vi ger numera prognoser om vad en viss vara kan kosta i framtiden.

Det kan jämföras med ärkerivalen Pricerunner som såg sin omsättning backa något, till 250 Mkr under 2018. Även Pricerunners rörelsemarginal ökade dock i fjol - från 19 till 25 procent.

”Hela vårt budskap om transparens och öppenhet har gått bra. Andra konkurrerande tjänster har köpknappar och budgivning i sina prislistor. Vi försöker inte få våra kunder att handla oftare, utan handla smartare”, säger Prisjakts vd Peter Greberg.

Prisjakt ägs av den norska mediekoncernen Schibsted. Största marknaden är Sverige, men man bedriver även verksamhet i Norge, Finland, Storbritannien, Irland, Polen, Italien, Frankrike och Nya Zeeland. 

Hur tjänar ni pengar?

”På klick och på annonser på sidan”, säger Peter Greberg.

Vad kan du säga om den nya startsidan?

”Vi har ny funktionalitet som bygger på maskininlärning och AI. Bland annat ger vi prognoser om vad en viss vara kan kosta i framtiden. Ju fler användare vi har ju bättre våra algoritmer fungerar.”

Pricerunner säger att de har tio miljoner besök varje månad. Hur många har ni?

”Jag vet inte var den statistiken kommer från, men vi har fler användare än Pricerunner.”

De säger att de har 1,8 miljoner produkter från 5 900 butiker. Hur många har ni?

”Vi har samlat cirka 4 miljoner unika produkt-ID i vår databas från våra 5 100 svenska butiker. Av dessa produkter gäller det att identifiera vilka som är samma, samt jämföra och presentera dessa som en produkt. Att titta på antalet produkter på en jämförelsesajt säger inte speciellt mycket eftersom vi får färre unika produkter genom att göra ett kvalitativt arbete. Kort och gott, ju bättre arbete vi gör desto färre produkter får vi på vår sajt.”

Prisjakt startades 2002 av Ängelholmaren Jonas Bonde. Schibsted köpte majoriteten av aktierna 2006 och blev helägare 2013.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer