Prislappen för Elon Musks nya rymdresa: 515 miljoner kronor per person
Redan nästa år kan världens första rymdresa, där turisterna får uppleva rymden i omloppsbana från rymdstationen ISS, gå av stapeln.
Julia Caesar
Text
Tio dagar i rymden i en omloppsbana runt jorden, tre passagerare, avfärd 2021. Så kan man sammanfatta rymdturistbolaget Axiom Spaces senast annonserade rymdresa, som kommer att ske genom Elon Musks rymdbolag SpaceX:s och deras rymdfarkost Crew Dragon. Prislappen per biljett? 55 miljoner dollar, eller drygt 515 miljoner kronor.
Det här är andra gången i år som SpaceX signerar ett nytt avtal med ett rymdturistbolag. I februari blev det känt att man signerat ett partneravtal med Space Adventures för att skicka upp fyra turister till rymden.
Slutdestination på rymdresan med Axiom Space är den Internationella rymdstationen, ISS, där passagerarna ska kliva av och sedan bo på stationen som cirkulerar runt jorden.
”De kommer uppleva åtminstone åtta dagar av tyngdlöst tillstånd och se vyer av jorden som enbart kan betraktas från en stor rymdstation”, meddelar Axiom.
En biljett är redan såld, skriver The New York Times. Den största delen av det saftiga biljettpriset täcker upp kostnaderna för resan till och från rymdstationen, en utgift som Axiom betalar direkt till SpaceX, inte NASA.
Resan kan komma att ske redan under andra halvan av 2021. Blir den av kan det bli den första helt privata rymdresan där turisterna får testa på att befinna sig i en omloppsbana runt jorden.
Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”
Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad. Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.
Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023.
Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.
– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.
Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad
Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.
– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.
Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner
Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.
Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.
I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.
Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri
Det verkar som att du använder en annonsblockerare
Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.
Full tillgång till di.se med nyheter och analyser
Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid
Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan
Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev