Hoppa till innehållet

Problembolagen som tynger Toborrow

Låneplattformen Toborrow har som mål är att ge god avkastning till sparare som är villiga att låna ut pengar. Men Di Digitals granskning visar att låneplattformens transparens brister och att flera av plattformens bolag har gått i konkurs eller har betalningsproblem.

Sofie Lundström, vd på Toborrow.
Sofie Lundström, vd på Toborrow.Bild: Toborrow

Toborrow (NTL) är en låneplattform där privatpersoner och företag kan låna ut till företag. Enligt Toborrows vd Sofie Lundström har låneplattformen noll bekräftade kreditförluster – men Di Digitals granskning visar att en betydande del av bolagen som tagit in lån via plattformen har gått i konkurs eller har betalningsproblem.

Två bolag, Bycosin och Nordic Bike, har gått i konkurs, något som Di Digital har rapporterat om tidigare, och har inte betalat av hela lånesumman. Bycosin är för närvarande i en process där konkursförvaltaren försöker att sälja en fastighet för att täcka upp de fordringar som finns i konkursboet.

Läs mer: Bakslag för Toborrow – kemibolag ansöker om rekonstruktion

Ett bolag, EMSO Group Sweden, har företrädare för ett inkassobolag inte kunnat komma i kontakt med. Ärendet har därför gått vidare till Kronofogden. EMSO Group Sweden registrerades december 2014 och tog under hösten 2015 in 1 miljon kronor i lånekapital via Toborrow. När Di Digital ringer numret som angetts på bolagets hemsida går ingen signal fram. EMSO Group Sweden avregistrerades för F-skatt i slutet av december på grund av bristande redovisning.

Ett annat bolag, Pheenix Alpha, tog i januari 2016 in 2,2 Mkr i lån via Toborrow. De är fortfarande skyldiga drygt 466 000 kronor. Orsaken är enligt Toborrow att de väntar på betalning från en leverantör som är sen med sin betalning. Ärendet har nu gått vidare till inkasso.

”Vi har i dagsläget inga bekräftade kreditförluster”, svarar Toborrows vd Sofie Lundström, som valt att svara på Di Digitals frågor via mejl, på frågan om vilka kreditförluster som finns.

”I dagsläget har vi fyra pågående processer. Samtliga av dessa lån är säkerställda med olika typer av säkerheter och har olika amorteringstakt. Innan dessa processer är avslutade går det inte att uttala sig om vilket belopp som kan komma att återbetalas”, utvecklar hon i ett annat mejl när Di Digital frågar specifikt om hur många bolag som gått i konkurs, rekonstruktion eller har betalningsproblem.

Enligt Sofie Lundström uttalar sig Toborrow inte om specifika fall på grund av sekretesskäl, men hon menar att berörda långivare får information löpande.

På Toborrows hemsida framgår det dock inte att ovanstående bolag har gått i konkurs eller har betalningsproblem. De olika bolagen är listade på hemsidan och har endast beteckningen ”avslutad”.

Läs mer: Toborrows cykelbolag har gått i konkurs

”Samtlig information om pågående processer med sena betalningar, konkurser och rekonstruktioner kommuniceras veckovis till de involverade långivarna så att de alltid har den senaste informationen. Konkurser och rekonstruktioner är processer som tar lång tid”, skriver Sofie Lundström i ett mejl.

”Samtliga lån är dessutom säkerställda i olika former, vilket medför att långivare även om bolaget går i konkurs kan komma att få tillbaka sina pengar, vilket också har skett”, skriver Sofie Lundström i samma mejl.

Vilket bolag är det som gått i konkurs och där långivare fått tillbaka sina pengar?

”Vi kan med hänsyn till sekretess inte kommentera enskilda fall. All information som avser lånestocken kommuniceras alltid ut till berörda långivare. Vi har sedan tidigare planerat att publicera statistik på vår hemsida avseende pågående- och avslutade processer, denna information kommer i en senare release.”

Samtliga bolag som gått i konkurs eller fått betalningsproblem har av Toborrow fått kreditbetygen god kreditvärdighet (B) eller kreditvärdig (C). Ett bolag, Pheenix Alpha, fick till och med betyget mycket god kreditvärdighet (A).

”Alla företag som söker låna via Toborrow har genomgått en grundlig kreditprövning. Den är baserad på rapporter från UC och Creditsafe, men vi gör även en egen kvalitativ bedömning. Vi tar även kreditupplysningar på personen som går i borgen för lånet, och följer samma rutiner för kundkännedom som bankerna. Vidare är lånehandlingarna framtagna av advokatfirman Lindahl”, skriver Toborrow på sin hemsida.

Läs mer: Penningtvättskoll på Toborrow – hundratals kunder drabbade

Enligt Finansinspektionen har Toborrow inget juridiskt ansvar att genomföra en kreditprövning, utan det yttersta ansvaret ligger på långivaren.

”Det är långivaren som fattar kreditbeslutet, baserat på den information som lämnats av låntagaren på projektsidan tillsammans med kreditbetyg, finansiell information och information om lånebelopp, säkerheter, amorteringstakt och löptid. På projektsidan ges långivarna även möjligheten att ställa frågor direkt till låntagaren, vars svar visas öppet för samtliga medlemmar”, skriver Sofie Lundström i ett mejl.

Enligt Toborrows hemsida har 45,9 Mkr lånats ut via plattformen till en genomsnittlig ränta på 9,4 procent. De fyra bolag som nämnts ovan har totalt lånat 6,7 Mkr via Toborrow och utgör alltså 14,6 procent av den totala lånestocken.

Det går inte att utröna hur stor del av lånen som ovan nämnda bolag betalat tillbaka. Men den siffran är viktig därför att om den genomsnittliga räntan är 9,4 procent och en högre andel av lånestocken kan betecknas som osäker. Om så var fallet skulle en sparare i teorin alltså kunna förvänta sig negativ avkastning och förlora pengar genom att låna ut via Toborrows plattform.

Läs mer: Förlusterna skenar för Lending Club

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera