Hoppa till innehållet

Problemet som plågar Spotify: ”Alla som rört det har slutat”

Spotify har svårt att beräkna sina utbetalningar till artister och skivbolag, ett problem som slukat stora resurser i över tre års tid. ”Alla som rört projektet har slutat”, säger en av Di Digitals källor.

Spotifys vd Daniel Ek, som på torsdagen träffar aktiemarknaden i New York inför bolagets notering.
Spotifys vd Daniel Ek, som på torsdagen träffar aktiemarknaden i New York inför bolagets notering.Foto: Bloomberg

På torsdagskvällen besvarar Spotifys marknadens frågor inför börsnoteringen. Centrala teman blir kampen mot Apple Music och hur den svenska musiktjänsten ska börja tjäna pengar.

Men det finns ett annat orosmoln som ännu inte är löst. Nämligen det att Spotify inte vet hur mycket pengar musiktjänsten bör betala till artister, skivbolag och låtskrivare.

En alltför liten ersättning kan resultera i stämningar på miljardbelopp. För mycket är slöseri för en musiktjänst som efter tio år på marknaden fortfarande går med förlust.

De senaste åren har Spotify ägnat allt större resurser åt problemet – utan att komma särskilt långt. Det uppger två av varandra oberoende källor för Di Digital.

”Alla som har rört projektet har slutat”, säger en person med insyn i bolaget.

Läs mer: Här är fyra frågor Daniel Ek måste besvara

När Spotify betalar sina artister för lite slår det hårt mot bolagets sista rad. På grund av felaktiga utbetalningar tvingades Spotify revidera sitt årsresultat för 2014 och 2015 med över en halv miljard kronor i oförutsedda kostnader, enligt årsredovisningen för 2016.

Musikrättigheter är ett erkänt svårt område som bland annat det svenska startupbolaget Kobalt försöker göra mer transparent.

På Spotify hamnade frågan på finanschefen Barry McCarthy bord när han tillträdde på Spotify 2015. Netflix-veteranen kan ha ”underskattat arbetsinsatsen” och vad som var realistiskt att åstadkomma på området, enligt en av Di Digitals källor.

Läs mer: Kobalt Capital stänger ny miljardfond

Spotifys svårigheter bekräftas i det prospekt bolaget publicerade inför sin notering.

Där skriver Spotify att man redan 2015 upptäckte ”en väsentlig brist” när det kommer till hur man bokför sina skulder till artister och skivbolag. Problemet kvarstår enligt prospektet och kan därmed leda till stämningar eller för höga kostnader i framtiden.

”För att åtgärda denna väsentliga brist har vi anställt och planerar att fortsätta anställa ytterligare revisions-, finans- och systemingenjörer och dataanalytiker”, skriver Spotify i prospektet.

Enligt prospektet kan Spotify inte garantera att åtgärderna kommer att räcka till.

I januari stämdes Spotify av det amerikanska musikförlaget Vixen, som representerar artister som Tom Petty, Neil Young och The Doors. Förlaget gjorde anspråk på cirka 13 miljarder kronor i skadestånd.

Stämningen är en av flera större tvister som uppstått på senare år. I maj förra året framkom det att Spotify hade förlikats med artister och kommit överens om att avsätta knappt 400 miljoner kronor för musiklyssning som Spotify inte betalt ersättning för.

För att stoppa låtar med oklara rättigheter förvärvade Spotify i fjol det blockkedjebaserade bolaget Mediachain.


Digitalpodden Special om Spotifys resa 2006–2018:

https://embed.acast.com/digitalpodden/specialavsnitt-spotifysresa-franragsvedtillwallstreet-

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl.

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera