Hoppa till innehållet

Proffsen splittrade kring kursraketen Tesla

Elbilstillverkaren Tesla har bjudit på en spektakulär resa under 2017. Men på Wall Street råder det dramatiska skillnader i synen på aktien och åt vilket håll den ska framöver.

Elon Musk, vd för Tesla Motors.
Elon Musk, vd för Tesla Motors.Foto: Marcio Jose Sanchez
Foto: Pontus Lundahl/TT

Den hypade elbilstillverkaren Tesla och dess vd Elon Musk är ständigt i ropet och aktien har i år bjudit på en spektakulär kursuppgång på drygt 60 procent. 

De senaste veckorna har dock kantats av dystrare rubriker om hundratals anställda som får gå, bilar som återkallas, en uppskjuten lastbilspresentation samt att produktionen av Model 3 under det tredje kvartalet var långt under Teslas ambitioner. 

Läs mer: Hundratals har fått gå från Tesla 

Svenskarna verkar dock ha en oförminskad smak för både Tesla-aktien och bilen. Hos nätmäklaren Avanza återfinns aktien i drygt 7 000 portföljer, upp från omkring 6 000 i juni, och enligt Bil Sweden registrerades 976 Tesla i Sverige under årets första nio månader. En ökning med 28,6 procent jämfört med samma period 2016. 

Tesla har alltid varit en vattendelare och även bland Wall Street analytikerna går åsikterna kring aktien i sär. Enligt en sammanställning från Bloomberg får Tesla-aktien en köpstämpel av tio analytiker medan tio rekommenderar behåll och sju rekommenderar sälj. 

Läs mer: Tesla återkallar 11 000 Model X 

Den genomsnittliga riktkursen ligger på 343,3 dollar per aktie vilket är något under måndagens stängningskurs på 350,6 dollar per aktie. Även här är dock spannet brett. 

Mest optimistisk är Nomura Instinet som inledde bevakning av aktien i början av oktober med en köprekommendation och riktkursen 500 dollar med motiveringen att Tesla kommer dominera elbilsmarknaden på samma sätt som Intel dominerade på PC-marknaden under 1990-talet. 

"Vi tror att Tesla, i likhet med Intel på 1990-talet, är väl positionerat för att tillvarata större delen av vinsten i värdekedjan för elfordon", skriver Nomura Instinets analytiker enligt CNBC.  

Den största Tesla pessimisten är analysfirman Cowen som har en säljrekommendation och riktkursen 170 dollar per aktie. 

Läs mer: Tesla undsätter stormplågade Puerto Rico

"Fortsatte utmaningar med produktionsökningen av Model 3 hade varit katastrofalt för bolaget givet den konkurrens som förväntas 2019 och framåt", skrev Cowens analytiker efter Teslas senaste produktionsrapport enligt Bloomberg.  

Överlag möttes dock beskedet att Tesla endast producerade 260 Model 3 under det tredje kvartalet, jämfört med målet på 1 500 bilar, med en axelryckning. 

"Elon har aldrig någonsin nått sina prognoser. Det är vad vi förväntar oss", sa Ross Gerber, vd för Gerber Kawaski Wealth & Investment Management som äger aktier i Tesla, till Bloomberg.  

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera