Hoppa till innehållet

Profilen tar klubban i Altors e-handelssuccé – notering stundar

E-handlaren Revolution Race har ett succéår bakom sig och omsättningen har växt till en halv miljard kronor. Nu tillsätter bolaget den förra Qliro- och Cdon-chefen Paul Fischbein som styrelseordförande – ett steg mot en notering senare i år, enligt uppgifter till Di Digital.

Pernilla Nyrensten är vd och grundare av klädvarumärket Revolution Race. Nu får bolaget in e-handelsveteranen Paul Fischbein som styrelseordförande.
Pernilla Nyrensten är vd och grundare av klädvarumärket Revolution Race. Nu får bolaget in e-handelsveteranen Paul Fischbein som styrelseordförande.

Färgglada funktionskläder av samma kvalitet som kända toppvarumärken, men till halva priset. Det är framgångsmodellen som på några år gjort Revolution Race till en e-handelssuccé.

2020 blev ett drömår för bolaget som nådde en omsättning över 500 miljoner kronor, och förutom den egna e-handeln har Revolution Race också anslutit sig till Amazon i Tyskland.

”Tyskland är vår största marknad nu. Det är global tillväxt som är vårt kommande fokus. Just nu säljer vi ungefär hälften i Norden och andra hälften globalt”, säger vd Pernilla Nyrensten.

Läs mer: Storaffär inom svensk e-handel – ”bevakningstjänst” säljs för 150 miljoner

Men tillväxten sker inte på bekostnad av resultatet, säger hon. Bolaget siktar fortsatt på lönsamhet och tillväxt.

”Vi har lyxen att inte behöva välja. Vi har en modell som fungerar och jobbar datadrivet. Vi kommer inte att bli bolaget som lägger flera miljoner på att gå in i nya marknader”, säger hon.

Att bolaget nu tar in Paul Fischbein som ordförande är ett naturligt steg framåt, enligt Pernilla Nyrensten.

Men enligt vad Di erfar är det också på grund av en stundande notering – under 2021 – som e-handelsprofilen kommer in. 

Pernilla Nyrensten vill inte bekräfta uppgifterna utan säger som hon sagt tidigare, att en notering är en möjlig väg framåt.

”Jag tycker att Revolution Race är ett av Sveriges absolut mest spännande e-handelsbolag just nu. Jag har följt Revolution Race ett bra tag och det är ett väldigt fint och välskött bolag. Samtidigt upplever jag att det finns stora tillväxtmöjligheter”, säger Paul Fischbein i en skriftlig kommentar.

Läs mer: Guldregn över Kinneviks budbolag – AMF ny storägare efter runda på 525 miljoner

Revolution Race ägs till 63 procent av Harald Mix investmentbolag Altor. 

Styrelsen består förutom av Pernilla Nyrensten och Paul Fischbein också av Magnus Dimert, tidigare vd på Adlibris, Johan Svanström, tidigare president på Expedia-gruppen, Niclas Nyrensten, medgrundare och produktchef, samt Altors Andreas Källström Säfweräng och Jens Browaldh.

Paul Fischbein sitter också i styrelsen för Pricerunner, Fyndiq och Hemmy. Som entreprenör startade han Tretti.se innan det köptes upp av Cdon och han fortsatte sin karriär där. 

”För mig känns det väldigt roligt att han har entreprenörsbakgrunden också. Han har jobbat med e-handel i 20 år. Det finns egentligen ingen gräns för hur mycket han kan hjälpa oss. Både med styrelsejobb och som bollplank för mig som vd i strategiska frågor”, säger Pernilla Nyrensten.

Hur ser ni på vägen framåt – kan fler samarbeten likt Amazon bli aktuellt?

”Just för Tyskland där vi ser att lojaliteten kring Prime (Amazons medlemskap, Di:s anm.) är stark så kände vi att vi ville finnas där. Det har varit väldigt framgångsrikt. Men vi fokuserar på vår egen e-handel i första hand och retail är inte aktuellt. Möjligen någon annan plattform på någon marknad om det krävs för att expandera dit.”

Hur ser ni på 2021 efter ett så framgångsrikt 2020?

”Vi tycker att vi är väldigt bra positionerade. Dels vår modell med ’direkt-till-konsument’, men vi ser också att outdoor-trenden fortsätter. Vi tror att vi har väldigt stor potential framåt och det handlar om att växa globalt för vår del.”

Läs mer: Riskkapitalet spår noteringsvåg inom e-handeln: ”Tillväxten fortsätter”

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera