Färgglada funktionskläder av samma kvalitet som kända toppvarumärken, men till halva priset. Det är framgångsmodellen som på några år gjort Revolution Race till en e-handelssuccé.
2020 blev ett drömår för bolaget som nådde en omsättning över 500 miljoner kronor, och förutom den egna e-handeln har Revolution Race också anslutit sig till Amazon i Tyskland.
”Tyskland är vår största marknad nu. Det är global tillväxt som är vårt kommande fokus. Just nu säljer vi ungefär hälften i Norden och andra hälften globalt”, säger vd Pernilla Nyrensten.
Läs mer: Storaffär inom svensk e-handel – ”bevakningstjänst” säljs för 150 miljoner
Men tillväxten sker inte på bekostnad av resultatet, säger hon. Bolaget siktar fortsatt på lönsamhet och tillväxt.
”Vi har lyxen att inte behöva välja. Vi har en modell som fungerar och jobbar datadrivet. Vi kommer inte att bli bolaget som lägger flera miljoner på att gå in i nya marknader”, säger hon.
Att bolaget nu tar in Paul Fischbein som ordförande är ett naturligt steg framåt, enligt Pernilla Nyrensten.
Men enligt vad Di erfar är det också på grund av en stundande notering – under 2021 – som e-handelsprofilen kommer in.
Pernilla Nyrensten vill inte bekräfta uppgifterna utan säger som hon sagt tidigare, att en notering är en möjlig väg framåt.
”Jag tycker att Revolution Race är ett av Sveriges absolut mest spännande e-handelsbolag just nu. Jag har följt Revolution Race ett bra tag och det är ett väldigt fint och välskött bolag. Samtidigt upplever jag att det finns stora tillväxtmöjligheter”, säger Paul Fischbein i en skriftlig kommentar.
Läs mer: Guldregn över Kinneviks budbolag – AMF ny storägare efter runda på 525 miljoner
Revolution Race ägs till 63 procent av Harald Mix investmentbolag Altor.
Styrelsen består förutom av Pernilla Nyrensten och Paul Fischbein också av Magnus Dimert, tidigare vd på Adlibris, Johan Svanström, tidigare president på Expedia-gruppen, Niclas Nyrensten, medgrundare och produktchef, samt Altors Andreas Källström Säfweräng och Jens Browaldh.
Paul Fischbein sitter också i styrelsen för Pricerunner, Fyndiq och Hemmy. Som entreprenör startade han Tretti.se innan det köptes upp av Cdon och han fortsatte sin karriär där.
”För mig känns det väldigt roligt att han har entreprenörsbakgrunden också. Han har jobbat med e-handel i 20 år. Det finns egentligen ingen gräns för hur mycket han kan hjälpa oss. Både med styrelsejobb och som bollplank för mig som vd i strategiska frågor”, säger Pernilla Nyrensten.
Hur ser ni på vägen framåt – kan fler samarbeten likt Amazon bli aktuellt?
”Just för Tyskland där vi ser att lojaliteten kring Prime (Amazons medlemskap, Di:s anm.) är stark så kände vi att vi ville finnas där. Det har varit väldigt framgångsrikt. Men vi fokuserar på vår egen e-handel i första hand och retail är inte aktuellt. Möjligen någon annan plattform på någon marknad om det krävs för att expandera dit.”
Hur ser ni på 2021 efter ett så framgångsrikt 2020?
”Vi tycker att vi är väldigt bra positionerade. Dels vår modell med ’direkt-till-konsument’, men vi ser också att outdoor-trenden fortsätter. Vi tror att vi har väldigt stor potential framåt och det handlar om att växa globalt för vår del.”
Läs mer: Riskkapitalet spår noteringsvåg inom e-handeln: ”Tillväxten fortsätter”