Hoppa till innehållet

Profiler går in i nytt spelbolag: ”Intressant affärsidé”

Det Stockholmsbaserade spelbolaget Valiant Game Studios tar in 2,1 miljoner kronor i en såddrunda. Bland investerarna finns tunga namn i spelbranschen.

Anna Jenelius, vd för Valiant Game Studios, investeraren Susana Meza Graham och Laura Bularca, ansvarig för marknadsföring och affärsutveckling på Valiant Game Studios.
Anna Jenelius, vd för Valiant Game Studios, investeraren Susana Meza Graham och Laura Bularca, ansvarig för marknadsföring och affärsutveckling på Valiant Game Studios.

Valiant Game Studios vd och kreativa chef Anna Jenelius beräknar att investeringen kommer att räcka i ett år och ge bolaget kapital nog att slutföra sina planerade spelsläpp.

Tidigare investerare är bland andra Red Dawn Ventures AB och Haflo AB. Deras hittills enda lanserade spel, Pendula Swing, har sina tre första delar spelbara på onlineplattformen Steam. 

“Vi släpper avsnitt som en tv-serie, en del i taget med cirka tre månaders mellanrum. Vi hoppas få ut alla sju delar innan året är slut”, säger Anna Jenelius.   

Valiant Game Studios startades 2017 av Anna Jenelius och året efter rekryterades bolagets andra halva, Laura Bularca. Laura Bularcas roll är marknadsföring och att utveckla affärsplaner, samtidigt som hon har en stor del i bolagets andra sysselsättning: Brindie.

Med Brindie erbjuder bolaget andra indiespelutvecklare att marknadsföra och utveckla sina startups på ett kostnadseffektivt sätt med färdiga lösningar för att öka räckvidden online.

Läs mer: Spelmiljardären dumpar sina Paradox PDX -1,35%Dagens utveckling-aktier: ”Inga hard feelings” 

Det var också en av anledningarna till att Susana Meza Graham, tidigare operativ chef på Paradox och nu ledamot i Advenimus AB, beslöt sig för investera att bli en del av spelstudions team.

“De har en intressant affärsidé och delar mitt synsätt på hur kapital ska investeras”, säger Susana Meza Graham i ett uttalande.

Den långsiktiga planen för Valiant Game Studios är att utveckla fler spel, möjligtvis i samma värld som tidigare, och lansera på fler plattformar. Dessutom hoppas de kunna utveckla Brindie och göra det till en inkomstbringande del av företaget. 

Karaktärerna i Pendula Swing.
Karaktärerna i Pendula Swing.

Tillsammans med en frilansande kvinnlig grafiker och illustratör utgör Anna Jenelius och Laura Bularca bolagets enda anställda och hittills finns inga planer på att expandera. Att det blev just tre kvinnor är mest en slump enligt Anna Jenelius. 

“Jag känner många kvinnor i branschen och det finns även ett starkt nätverk mellan oss. Att vi är ett kvinnodominerat bolag ger också viss uppmärksamhet och det blir på ett sätt en självuppfyllande profetia, vi får exempelvis in många ansökningar från andra kvinnor." 

Att få med Susana Meza Graham, en veteran i branschen, har också gett Valiant Game Studios viss tyngd. 

"Visst är bolaget nytt, men ingen av oss är ny i branschen. Att ha Susana Meza Graham ombord ger en seriositet. Hon vet dessutom hur spelbranschen fungerar och har rätt förväntningar på vad vi kan leverera", säger Anna Jenelius.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera