Hoppa till innehållet

Profilernas e-handelskoncern sväller – förvärvar modekedja i konkurs

Nordens största shoppingklubb Campadre köper upp modekedjan Best of Brands konkursbo. Bakom bolaget står bland andra miljardären Torsten Jansson, som grundat börsnoterade New Wave.

Torsten Jansson är en av delägarna till shoppingklubben Campadre.
Torsten Jansson är en av delägarna till shoppingklubben Campadre.Foto: Lina Alriksson

Under 2009 gick ett gäng erfarna näringslivsprofiler samman för att grunda Campadre, en shoppingklubb för kläder, skönhetsprodukter, inredning, hemelektronik och resor.

Sedan dess har bolaget bakom plattformen, SDHJ Group, även förvärvat konkurrenten Members.com från börsnoterade Qliro QLIRO +3,96%Dagens utveckling.

Med från start var Pelle Törnberg, tidigare vd för Stenbeckfamiljens tidningskoncern Metro, Torsten Jansson, grundare och storägare av den börsnoterade varumärkeskoncernen New Wave NEWA B -0,76%Dagens utveckling Group, samt Mikael Sohlberg, tidigare koncernchef för klädkoncernen RNB.

Läs mer: Shoppingklubben Campadre köper konkurrent av Qliro 

Sedan dess har även det norska investmentbolaget Incitia Ventures köpt in sig i bolaget. Och i januari 2015 blev även Patrik Hannell delägare. Han och Pelle Törnberg har saminvesterat i flera företag sedan tidigare, bland annat Bygghemma.

Deras shoppingklubbar Campadre och Members.com har i dag cirka 2,5 miljoner medlemmar, enligt utsago, och är därmed Nordens största i sitt slag. Koncernen omsatte 207 Mkr under 2017, med en knapp vinst på 1 Mkr.

Läs mer: Efter prognosmissen - nu går tungviktarnas shoppingklubb med vinst 

Shoppingklubbarna kan beskrivas som outlet-butiker på nätet. Konceptet, som även kallas för "flash sales", går ut på att rea ut överskottsprodukter av kända varumärken under begränsade tidsperioder. Allt sker i en klubbmiljö, vilket innebär att varorna inte hamnar på prisjämförelsesajter som solkar ner varumärkets renommé.

Nu köper koncernen också upp modekedjan Best of Brands, som ansökte om konkurs i början av januari. Bolaget omsatte 270 miljoner kronor i fjol, men tyngdes ner av en förlust på 46,8 Mkr.

Stora skulder på 54 Mkr tvingade bolaget att ansöka om en företagsrekonstruktion under hösten 2018, vilket kulminerade i en konkurs.

Utöver en e-handel driver Best of Brands två fysiska butiker i Jönköping respektive Stockholm, efter att ha stängt i sex andra städer under 2018.

Läs mer: Modekedjan Best of Brands försatt i konkurs 

De finansiella detaljerna i transaktionen är hemliga. När SDHJ Group nu tar över Best of Brands konkursbo är planen att lansera varumärket i övriga Norden. Hittills har det bara funnits i Sverige.

”Att ta över ett så pass starkt och internationellt gångbart varumärke med butiksverksamhet som Best of Brands är en jättemöjlighet för oss. Genom våra andra e-handelsbolag har vi kunskap och erfarenhet av hur man skapar en hållbar och vinstdrivande affär inom mode på nätet”, säger Stefan von Stein, vd på SDHJ Group, i en kommentar.

Redan före förvärvet av Best of Brands hade koncernen en målsättning på att omsätta över 1 miljard kronor vid 2020.

”Nu skapar vi ett nytt bolag och vår vision är att bygga något som på sikt ska bli en miljardaffär”, säger han.

Läs mer: Stjärnspäckad shoppingklubb vill spränga miljardvallen

Innehåll från Leksands KnäckebrödAnnons

Klimatmärkt knäckebröd – en investering i framtiden

Leksands Knäckebröd är ett av tre svenska livsmedelsföretag som kan skryta med klimatmärkning på sina förpackningar.

– Det är ett sätt att kommunicera vårt starka fokus på hållbarhet och klimat. Att kartlägga hela produktionskedjan ger oss en fullständig bild av var vi står oss idag och ett bra underlag för framtida förbättringar, säger Peter Joon, företagets vd.

Det finns mycket man kan lära sig genom att läsa det finstilta på en matförpackning. Numera kan man även kan få information om en varas hållbarhet och klimatavtryck. Enbart tre svenska företag har klimatmärkning på sina förpackningar och Leksands Knäckebröd är ett av dem.

– Vi har jobbat hårt med hållbarhetsarbetet under många år. 2021 tog vi steget fullt ut och började klimatmärka vårt knäckebröd.

Leksands Knäckebröd följer brödets påverkan på miljön hela vägen från fält till butik.

– Vi kartlägger hela produktionskedjan i detalj. I beräkningen inkluderas allt från råvaror och jordbruk, tillverkning, energiavfall i produktion och förpackningsmaterial såväl som transporter till butik och konsumentsvinn.

Hållbar produktion under två sekler

Produkterna har ett genomsnittligt klimatavtryck på 0,578 CO2e per kilo.

– Det är kul att äntligen svart på vitt kunna visa hur bra vi är. Detta är en riktigt bra siffra, men vi ska bli ännu bättre, säger Peter Joon, vd och sjätte generationens bagarmästare.

Peter berättar att företaget jobbade med hållbarhet redan på 1950-talet, då hans farfar började återvinna värmen från ugnarna som ett led i att sänka energikostnaderna. Vid närmare eftertanke, menar Peter, har inriktningen mot hållbarhet funnits ända sedan starten på 1800-talet.

– Vi har en gammal ärofull traditionen som vi förvaltar och utvecklar för kommande generationer. Min gammelfarmors mormor Jakobs Karin visste att man måste hushålla med resurserna. Vi fortsätter i samma anda nästan tvåhundra år senare.

Höga krav på råvaror

Peter berättar om alla de åtgärder som gör att Leksands Knäckebröd kan skryta med ett lågt klimatavtryck:

– Vi väljer närodlad råg och hämtar vatten från vår egen källa i Badelundaåsen. Vi byter bilar och frakter till fossilfria alternativ och ska installera solpaneler på bageriets tak. Vi har tagit bort all plast i kassar, muggar och kartongband och återvinner all värme från ugnarna till lokalvärme och varmvatten. Ugnarna värms med grön och lokalproducerad el, främst från Trängslet i Älvdalen.

Förbättringar för kommande generationer

Det är inte dyrare att vara grön, menar Peter Joon.

– Vi måste alltid var konkurrenskraftiga prismässigt. Miljöarbetet och besparing går ofta hand i hand. Att vi tar tillvara all överskottsvärme från ugnarna och använder den för uppvärmningen av lokalerna och allt varmvatten sparar både pengar och energi.

Hållbarhetsarbete kan kommuniceras på två sätt – genom att man slår sig på bröstet eller jobbar med ödmjuk självkritik. Enligt Peter Joon väljer Leksands Knäckebröd det sistnämnda.

– Vi har infört klimatmärkningen för att kunna genomföra framtida förbättringar där de ger bäst resultat. Vi är ett familjeföretag och vi tittar inte på kvartalsekonomi – vi tittar på sekel. Min tid som vd är bara en kort stund och sedan tar någon annan över. Leksands Knäckebröd ska leva i många generationer till, då är det minsta vi kan göra att ha ett fortsatt starkt fokus på hållbarhet och klimat, avslutar Peter.

 

 

Mer från Leksands Knäckebröd

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Leksands Knäckebröd och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera