Under 2009 gick ett gäng erfarna näringslivsprofiler samman för att grunda Campadre, en shoppingklubb för kläder, skönhetsprodukter, inredning, hemelektronik och resor.
Sedan dess har bolaget bakom plattformen, SDHJ Group, även förvärvat konkurrenten Members.com från börsnoterade Qliro QLIRO +3,96%Dagens utveckling.
Med från start var Pelle Törnberg, tidigare vd för Stenbeckfamiljens tidningskoncern Metro, Torsten Jansson, grundare och storägare av den börsnoterade varumärkeskoncernen New Wave NEWA B -0,76%Dagens utveckling Group, samt Mikael Sohlberg, tidigare koncernchef för klädkoncernen RNB.
Läs mer: Shoppingklubben Campadre köper konkurrent av Qliro
Sedan dess har även det norska investmentbolaget Incitia Ventures köpt in sig i bolaget. Och i januari 2015 blev även Patrik Hannell delägare. Han och Pelle Törnberg har saminvesterat i flera företag sedan tidigare, bland annat Bygghemma.
Deras shoppingklubbar Campadre och Members.com har i dag cirka 2,5 miljoner medlemmar, enligt utsago, och är därmed Nordens största i sitt slag. Koncernen omsatte 207 Mkr under 2017, med en knapp vinst på 1 Mkr.
Läs mer: Efter prognosmissen - nu går tungviktarnas shoppingklubb med vinst
Shoppingklubbarna kan beskrivas som outlet-butiker på nätet. Konceptet, som även kallas för "flash sales", går ut på att rea ut överskottsprodukter av kända varumärken under begränsade tidsperioder. Allt sker i en klubbmiljö, vilket innebär att varorna inte hamnar på prisjämförelsesajter som solkar ner varumärkets renommé.
Nu köper koncernen också upp modekedjan Best of Brands, som ansökte om konkurs i början av januari. Bolaget omsatte 270 miljoner kronor i fjol, men tyngdes ner av en förlust på 46,8 Mkr.
Stora skulder på 54 Mkr tvingade bolaget att ansöka om en företagsrekonstruktion under hösten 2018, vilket kulminerade i en konkurs.
Utöver en e-handel driver Best of Brands två fysiska butiker i Jönköping respektive Stockholm, efter att ha stängt i sex andra städer under 2018.
Läs mer: Modekedjan Best of Brands försatt i konkurs
De finansiella detaljerna i transaktionen är hemliga. När SDHJ Group nu tar över Best of Brands konkursbo är planen att lansera varumärket i övriga Norden. Hittills har det bara funnits i Sverige.
”Att ta över ett så pass starkt och internationellt gångbart varumärke med butiksverksamhet som Best of Brands är en jättemöjlighet för oss. Genom våra andra e-handelsbolag har vi kunskap och erfarenhet av hur man skapar en hållbar och vinstdrivande affär inom mode på nätet”, säger Stefan von Stein, vd på SDHJ Group, i en kommentar.
Redan före förvärvet av Best of Brands hade koncernen en målsättning på att omsätta över 1 miljard kronor vid 2020.
”Nu skapar vi ett nytt bolag och vår vision är att bygga något som på sikt ska bli en miljardaffär”, säger han.
Läs mer: Stjärnspäckad shoppingklubb vill spränga miljardvallen