Annons

Programmerade på helger och kvällar – nu har de 8 miljoner spelare

Emir Kuljanin (till vänster) och Kristian Andersson (till höger).
Emir Kuljanin (till vänster) och Kristian Andersson (till höger). Foto: Alexandra Bengtsson
Emir Kuljanin och Kristian Andersson har med egen kraft byggt upp mobilspelet Vampire’s Fall: Origins till att omsätta över 30 miljoner kronor. Men bakom framgångssagan finns en uppsjö av spel som misslyckades och tusentals timmar av obetalt arbete på helger och kvällar. ”Du måste sluta räkna timmarna, för gör du det kommer du att bli tokig,” säger Emir Kuljanin, medgrundare och vd för Early Morning Studio.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Den svenska spelutvecklaren Early Morning Studio grundades i slutet av 2018, men Emir Kuljanin och Kristian Andersson hade då redan gjort spel tillsammans i tio år. 

De träffades för första gången när de båda studerade filosofi. Därefter gick Emir Kuljanin över till programmering och Kristian Andersson började studera psykologi, för att efter en tid också byta till programmering. Efter studierna arbetade båda två med andra saker på heltid medan de ägnade helger och kvällar åt att programmera och utveckla spel. 

”Sedan tillbringade vi egentligen massor av år åt att göra spel som inte gick bra, eftersom vi utforskade massor av olika vägar och genrer. Och med varje spel så lärde vi oss vilka misstag vi gjorde”, säger Emir Kuljanin.

Efter att många misslyckade spel gått i graven kom till slut genombrottet med Vampire’s Fall: Origins, ett rollspel för mobila plattformar och bolagets enda titel. 

”Vissa som läser det här kanske tänker ‘titta vad lätt det är’, men det man ser är toppen av isberget – alla de här misslyckade spelen, som har banat vägen för spelet som till slut gick bra, de ligger ju därunder”, säger Emir Kuljanin. 

De två grundarna, som själva var fans av rollspelsgenren, hade skapat vampyrspelet flera år tidigare, men det var först 2016 som de bestämde sig för att gå tillbaka till grundidén och förverkliga det som de inte hade lyckats med på första försöket.

”Vi är bara två spelentusiaster som byggde ett spel som vi älskar att spela själva. Och sedan kände vi, oj den här produkten är riktigt bra och då startade vi företaget,” säger Kristian Andersson, medgrundare och produktägare på Early Morning Studio. 

Läs även: Hård kamp inom svenska mångmiljardindustrin – dataspelsbolagen blickar utomlands

Det tog dem två år att finslipa och programmera spelet – ett arbete som helt skedde vid sidan av deras dåvarande heltidssysselsättningar. Under denna period blev de båda dessutom föräldrar, och Kristian Andersson beskriver det som att livet gick ut på att ”programmera spelet, ta hand om barn och jobba”. 

”Man satte igång och började jobba vid sju på kvällen och satt uppe till ett eller två på natten. Sedan gick man till det vanliga jobbet dagen efter, och så fick man köra på så tills det blev helg och då hade man tur för då kunde man sitta åtta timmar per dag”, säger han och får medhåll från sin medgrundare.

”Man måste vara beredd på att offra saker. Att göra ett spel eller att ta fram en mjukvara kommer att kräva enormt mycket tid, och någonstans måste man sluta räkna tiden. Du måste vara så övertygad om att du ska få fram produkten, eller spelet, att det inte spelar någon roll hur många timmar det tar – du kör bara”, säger Emir Kuljanin.

Tre veckor efter att rollspelet släpptes i september 2018 hade det omkring 20 000 nya spelare varje dag. 

”Då förstod jag att det var något vi kan bygga på, och vi sa upp oss från våra jobb och satsade på att fortsätta utveckla spelet. När vi släppte spelet gick det så pass bra att vi helt enkelt har kunnat återinvestera pengarna vi fått från spelet”, säger Emir Kuljanin.  

Vampire’s Fall: Origins ligger i dag som topp 100 i rollspelsgenren i Google Play. Vad var det som gjorde att just det här spelet gick så bra?

”Jag tror det lyckades för att vi gjorde tvärtemot vad alla andra spelutvecklare i mobilbranschen gjorde då, vilket var att vi gjorde ett datorspel fast för mobilen. De flesta spelen som utvecklas för mobilen brukar försöka göra saker enklare, lättare och mer lättillgängliga – korta sessionstider brukar man kalla det. Men det var inte spelen som vi personligen ville spela. Vi vill spela spel som är djupare med fler lager, och som man kan spela längre tid i sträck”, säger Emir Kuljanin. 

Läs även: Svenska spelundret omsätter 24 miljarder – här är de tio största bolagen

Bolaget omsatte under sitt första år 400 000 kronor. Året därpå hade siffran klättrat till nästan 12 miljoner kronor, och det tredje året, 2020, var omsättningen 32 miljoner kronor. I dag har Vampire’s Fall: Origins över 8 miljoner spelare och Early Morning Studio har på bara några månader gått från 6 till 16 medarbetare. 

”Det har gått väldigt snabbt. För ett år sedan var vi tre personer – jag, Kristian och en grafiker – som satt med det här spelet, så det har verkligen exploderat på kort tid.”

Kristian Andersson säger att ett problem med att inte komma från en entreprenörsbakgrund, eller ha stora investerare i ryggen, var att de inte hade samma möjlighet att snabbt skala upp bolaget.

”Men vi hade produkten från dag ett för att någonstans var det ju kärleken till spelet som gjorde att vi kunde få fram en produkt som jag tror spelarna själva märkte var gjord av entusiaster, inte folk som bara vill göra en entreprenörsresa.”

Efter att ha arbetat hemifrån och skött bolaget helt på distans under flera år nådde Kristian Andersson och Emir Kuljanin en betydelsefull milstolpe sommaren 2020 när bolaget för första gången öppnade ett kontor på Sveavägen i Stockholm. 

”Det hände något när vi skaffade kontoret. Vi gick från att sitta hemma i garaget till att känna ‘nu gör vi det här på riktigt’. Vi bara bestämde att nu ska vi skala upp och göra nya spel”, säger Kristian Andersson.

Den snabba expansionen fick duon att inse de inte längre kunde göra allt själva, utan behövde rekrytera personer som kunde avlasta och ersätta deras arbete samt ta över nya projekt. I dag skriver varken Kristian Andersson eller Emir Kuljanin kod längre, utan lägger sitt fulla fokus på att vidareutveckla Vampire's Fall: Origins.

”Mobilspelsbranschen funkar annorlunda från pc- och konsolspel i det att om du har ett spel som går bra, så kan det spelet leva i 5-10 år om du gör rätt saker. Så vi kommer att fortsätta att göra spelet bättre och bättre”, säger Emir Kuljanin. 

Spelet är hittills bolagets enda titel, men Early Morning Studio har just nu två nya rollspel under utveckling som kommer att släppas under 2021. 

”Vi kommer hålla oss inom samma genre eftersom vi vet att vi är bra på att göra rollspel. Vi kommer inte att försöka att göra ett racingspel bara för att vi tycker det är en kul idé eftersom vi antagligen inte är bra på det”, säger Emir Kuljanin. 

Kristian Anderson tillägger: 

”Visst har Vampire’s Fall exploderat, men för oss är det i år och nästa år som vi tror att vi verkligen kommer att få fina resultat, eftersom vi ska släppa två nya spel och har väldigt mycket spännande uppdateringar på gång. Så det känns som att vi fortfarande är i startgroparna.”

På frågan om vad de har för tips till andra personer som befinner sig i ett tidigt bolagsskede svarar Emir Kuljanin att det allra viktigaste är att sätta produkten först. 

”Det kanske är många som säger det, men viljan att skapa någonting som inte finns och som du tycker måste finnas – det är jätteviktigt. Och i vårt fall så ville vi spela ett spel som inte fanns, så vi skapade det.”

Läs även: Nytt mobilspel slår rekord – drog in 170 miljoner på en vecka

 

 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer