Hoppa till innehållet

"Programmeringskurser för alla en historisk parentes"

Nej, människor behöver inte lära sig att programmera. Det är Tom Söderlund, vd för bolaget Weld, övertygad om.

Nu får de in Candy Crush-skaparna som finansiärer i sitt arbete för att få folk att slippa skriva kod.

Welds grundarteam Andrés Martinez Peyrou, Tom Söderlund, Henric Malmberg
Welds grundarteam Andrés Martinez Peyrou, Tom Söderlund, Henric Malmberg

I veckan har Stockholmsbolaget Weld lanserat sin nya produkt Weld Websites. Tjänsten gör det möjligt att bygga hemsidor utan att kunna programmera. 

"Vår vision är att bygga ett programmeringsverktyg där icke-tekniker kan skapa egna webbtjänster", säger Tom Söderlund, vd för Weld.

"Vi placerar oss mellan mallösningar som Hemsida24 och riktig kod. Vi gör ett verktyg där det går att skapa fritt men som ändå är enkelt att använda".

Bolaget har precis fått in två miljoner kronor i finansiering, hälften från Vinnova och Almi och den andra hälften från en grupp affärsänglar. Bland dem Tommy Palm och Alexander Ekvall som var med och skapade spelsuccén Candy Crush Saga. 

"De har stor erfarenhet av att bygga internationella bolag. Tommy (Palm) är jätteduktig på marknadsföring och de har generella entreprenörserfarenheter som vi kommer att ha nytta av", säger Tom Söderlund. 

Är tanken alltså att expandera internationellt nu?

"Absolut. Vi behöver först se att affären fungerar sen vill vi bli den internationella standarden för hur man bygger hemsidor och appar. Först kommer vi att expandera i Europa, sen nästa år så tittar vi på att etablera oss med ett kontor i USA".

I en tid när det pratas mycket om att alla behöver lära sig att programmera är Weld ett bolag som går mot strömmen. Själva grundidén är att folk inte ska behöva lära sig att programmera. 

Tror du att man inte kommer behöva lära sig koda i framtiden?

”Jag är helt övertygad om det inte behövs. Just nu lever vi i en era där vi tror att rätt väg är att vi ska lära människor att prata dataspråk. Jag tror att programmeringskurser för alla är en historisk parentes och att vi istället kommer lära datorer att prata människospråk".

Under nästa år är planen att Weld ska lansera en produkt motsvarande den man nu släppt fast för appar. Tom Söderlunds mål är att Weld ska bli så kraftfullt att det går att bygga ett helt bolag på plattformen. 

"Vi vill lägga till mer och mer avancerade funktioner. En sak som vi tittar på är att skapa en appstore i Weld. Då skulle riktiga programmerare kunna utveckla delar som användare vill ha till sina appar eller hemsidor". 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera