Annons

Finanschefen: Därför ökar Readlys förluster inför miljardnoteringen

Johan Adalberth, finanschef på Readly.
Johan Adalberth, finanschef på Readly.
Den digitala tidskriftjätten Readly har sett förlusterna öka inför börsnoteringen om en dryg vecka. Finanschefen förklarar strategin och berättar varför Readly inte ger någon prognos i sitt prospekt. 
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

I tisdags kunde Di Digital rapportera att Readly, som erbjuder en digital prenumerationstjänst på magasin enligt Spotify-modell, skulle noteras på Stockholm Nasdaq under september månad. 

Det stod då klart att Readly skulle ta in 450 Mkr genom en nyemission av aktier. Utöver det skulle befintliga ägare sälja en okänd del aktier. Enligt en källa till Di Digitals uppgavs värderingen landa på kring 2,2 miljarder kronor.

Läs mer: Miljardvärdering när Readly börsnoteras: ”Lönsamt om 4-5 år”

Nu, under måndagsmorgonen, gick bolaget ut med sitt prospekt, som just godkänts av Finansinspektionen. Av det framgår att Di Digitals källa hade rätt: Bolagets nyemitterade aktier får ett fast pris om 59 kronor per aktie, vilket motsvarar ett totalt marknadsvärde på 2 168 miljoner kronor, inklusive de nya aktierna som emitteras.

Man vara ödmjuk inför konkurrenter.

Av prospektet framgår även att Readlys omsättning steg med 32 procent till 160,6 Mkr under årets första halvår, jämfört med samma period 2019. Det var känt sedan tidigare.

Nytt är att rörelseförlusten under första halvåret uppgick till hela 97,3 Mkr, vilket är en rejäl ökning mot 64,5 Mkr under första halvåret 2019. Rörelsemarginalen försämrades samtidigt från -52,9 procent till -60,5 procent under perioden. 

Readlys största kostnadspost - förlagskostnader - ökade med 28 procent till 108,5 Mkr under årets första halvår. 

Men det är den nästa största kostnadsposten - marknadsföring - som förklarar varför marginalerna har försämrats. De ökade med hela 71 procent till 71,6 Mkr under perioden. 

”Det rör sig om breda kampanjer för att öka varumärkeskännedomen, samt konverterande annonser på Facebook, Google och annat”, säger Johan Adalberth, finanschef på Readly, till Di Digital. 

Den tredje största kostnadsposten – personal – ökade med 47 procent och landade på 37,2 Mkr under årets första halvår. 

Bolaget lämnar inga prognoser för framtiden i sitt prospekt.

”Vi valde att inte göra det, vill se hur utvecklingen blir”, säger finanschefen Johan Adalberth.

Han upprepar dock tre finansiella mål ur prospektet, som är kända sedan tidigare:

1. Readly ska växa med 30-35 procent årligen.

2. Readlys bruttomarginal ska öka från 32 till 35 procent på sikt. 

3. Readly ska vara lönsamt på EBITDA-nivå inom 4-5 år.

Readly samarbetar idag med 800 förlag från 11 länder. Branschen de agerar i har - enligt dem själva - en årlig omsättning på 73 miljarder dollar, vilket är fyra gånger mer än hela musikbranschen. Ändå sker bara 20 procent av försäljningen i digitala kanaler.

Vad är era största utmaningar?

”Vi ser stora möjligheter, men hur man spenderar sin tid är en utmaning. Vi har ju ett högkvalitativt innehåll och hoppas och tror att efterfrågan på det fortsätter öka, men det får framtiden utvisa.”

”Sedan ska man vara ödmjuk inför konkurrenter. Apple gick exempelvis in på marknaden i fjol. Men det är ju även positivt med konkurrens som driver medvetandet av den här typen av tjänster”, säger Johan Adalberth.

Anmälningsperioden för allmänheten i Sverige pågår från den 8 september till och med den 15 september 2020 och anmälningsperioden för institutionella investerare pågår från den 8 september till och med den 16 september.

Beräknad första handelsdag på Nasdaq Stockholm är den 17 september. Erbjudandet är villkorat av att Readly tillförs minst 300 Mkr i emissionslikvid före avdrag för transaktionskostnader.

Läs mer: Nordnet tvärvänder om Readly: ISK-kunder får teckna

Några av Readlys konkurrenter är Ztory, som ägs av svenska Storytel, holländska Blendle, flera förlagsägda bolag som Pling, Wipe och Flip, samt Apple News+ som bland annat är verksamt i USA, Storbritannien och Australien.

 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer