Hoppa till innehållet

Finanschefen: Därför ökar Readlys förluster inför miljardnoteringen

Den digitala tidskriftjätten Readly har sett förlusterna öka inför börsnoteringen om en dryg vecka. Finanschefen förklarar strategin och berättar varför Readly inte ger någon prognos i sitt prospekt. 

Johan Adalberth, finanschef på Readly.
Johan Adalberth, finanschef på Readly.

I tisdags kunde Di Digital rapportera att Readly READ +0,28%Dagens utveckling, som erbjuder en digital prenumerationstjänst på magasin enligt Spotify-modell, skulle noteras på Stockholm Nasdaq under september månad. 

Det stod då klart att Readly skulle ta in 450 Mkr genom en nyemission av aktier. Utöver det skulle befintliga ägare sälja en okänd del aktier. Enligt en källa till Di Digitals uppgavs värderingen landa på kring 2,2 miljarder kronor.

Läs mer: Miljardvärdering när Readly börsnoteras: ”Lönsamt om 4-5 år”

Nu, under måndagsmorgonen, gick bolaget ut med sitt prospekt, som just godkänts av Finansinspektionen. Av det framgår att Di Digitals källa hade rätt: Bolagets nyemitterade aktier får ett fast pris om 59 kronor per aktie, vilket motsvarar ett totalt marknadsvärde på 2 168 miljoner kronor, inklusive de nya aktierna som emitteras.

Man vara ödmjuk inför konkurrenter.

Av prospektet framgår även att Readlys omsättning steg med 32 procent till 160,6 Mkr under årets första halvår, jämfört med samma period 2019. Det var känt sedan tidigare.

Nytt är att rörelseförlusten under första halvåret uppgick till hela 97,3 Mkr, vilket är en rejäl ökning mot 64,5 Mkr under första halvåret 2019. Rörelsemarginalen försämrades samtidigt från -52,9 procent till -60,5 procent under perioden. 

Readlys största kostnadspost - förlagskostnader - ökade med 28 procent till 108,5 Mkr under årets första halvår. 

Men det är den nästa största kostnadsposten - marknadsföring - som förklarar varför marginalerna har försämrats. De ökade med hela 71 procent till 71,6 Mkr under perioden. 

”Det rör sig om breda kampanjer för att öka varumärkeskännedomen, samt konverterande annonser på Facebook, Google och annat”, säger Johan Adalberth, finanschef på Readly, till Di Digital. 

Den tredje största kostnadsposten – personal – ökade med 47 procent och landade på 37,2 Mkr under årets första halvår. 

Bolaget lämnar inga prognoser för framtiden i sitt prospekt.

”Vi valde att inte göra det, vill se hur utvecklingen blir”, säger finanschefen Johan Adalberth.

Han upprepar dock tre finansiella mål ur prospektet, som är kända sedan tidigare:

1. Readly ska växa med 30-35 procent årligen.

2. Readlys bruttomarginal ska öka från 32 till 35 procent på sikt. 

3. Readly ska vara lönsamt på EBITDA-nivå inom 4-5 år.

Readly samarbetar idag med 800 förlag från 11 länder. Branschen de agerar i har - enligt dem själva - en årlig omsättning på 73 miljarder dollar, vilket är fyra gånger mer än hela musikbranschen. Ändå sker bara 20 procent av försäljningen i digitala kanaler.

Vad är era största utmaningar?

”Vi ser stora möjligheter, men hur man spenderar sin tid är en utmaning. Vi har ju ett högkvalitativt innehåll och hoppas och tror att efterfrågan på det fortsätter öka, men det får framtiden utvisa.”

”Sedan ska man vara ödmjuk inför konkurrenter. Apple gick exempelvis in på marknaden i fjol. Men det är ju även positivt med konkurrens som driver medvetandet av den här typen av tjänster”, säger Johan Adalberth.

Anmälningsperioden för allmänheten i Sverige pågår från den 8 september till och med den 15 september 2020 och anmälningsperioden för institutionella investerare pågår från den 8 september till och med den 16 september.

Beräknad första handelsdag på Nasdaq Stockholm är den 17 september. Erbjudandet är villkorat av att Readly tillförs minst 300 Mkr i emissionslikvid före avdrag för transaktionskostnader.

Läs mer: Nordnet tvärvänder om Readly: ISK-kunder får teckna

Några av Readlys konkurrenter är Ztory, som ägs av svenska Storytel, holländska Blendle, flera förlagsägda bolag som Pling, Wipe och Flip, samt Apple News+ som bland annat är verksamt i USA, Storbritannien och Australien.

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera