Det var i slutet av augusti som det svenska bolaget Pugz lanserade en crowdfunding-kampanj för sin första produkt: Ett par trådlösa hörlurar som kan laddas direkt från mobilens strömuttag.
Det finurliga är att de fungerar att lyssna med även när de laddas, en innovation som bolaget säger sig vara först i världen med. För full laddning tar hörlurarna ungefär tre procent av mobiltelefonens batteri.
Lanseringen tog rejäl fart på nätet, och efter bara nio timmar var målet om 50 000 dollar, motsvarande drygt 400 000 kronor, förbisprunget. I förra veckan gick kampanjen i mål på slutsumman 1,45 miljoner dollar, motsvarande över 11,5 Mkr, insamlat från över 10 000 personer.
Det innebär att Pugz av allt att döma är det mest framgångsrika svenska crowdfundingprojektet genom tiderna.
Andraplatsen innehas av bolaget Earin, som även det tillverkar trådlösa hörlurar. Bolaget samlade in 972,594 brittiska pund i juli 2014, vilket motsvarar drygt 11 miljoner svenska kroonor omräknat enligt dåvarande växelkurs.
Det uppmärksammade kameraprojektet Narrative fick in motsvarande 4,5 miljoner kronor, medans medieprojektet Blank Spot Project fick nöja sig med drygt 1,1 miljoner kronor.
“Det känns lite overkligt. Man fattar inte riktigt. Man är uppe i sitt och det finns så mycket att göra hela tiden, man försöker hinna med så gott det går och bara kör”, säger Vahid Toosi till Di Digital.
Närmast väntar utmaningen att få ut de drygt 15 000 förbeställda exemplaren till kunderna.
“Vi har inte sagt när i november, men vi har sagt att vi skickar ut dem i november. Vi hoppas på att kunna hålla det. Om vi håller schemat så blir det november, kanske i början av december”, säger Vahid Toosi.
Framgången på Kickstarter har fått bolaget att justera sina framtidsmål efter de nya förutsättningarna. Planerna på försäljning i fysiska butiker har skrinlagts tills vidare.
“Prognosen var att sälja 10 000 lurar det första året. Nu har vi sålt 15 000 den första månaden. Det gör att man får en annan typ av utmaningar. Vi kommer att hålla oss väldigt mycket online. Vi kommer inte att ligga på de här klassiska lågprishyllorna där man brukar hitta hörlurar”, fortsätter Vahid Toosi.
Prognosen var att sälja 10 000 lurar det första året. Nu har vi sålt 15 000 den första månaden.
Bolaget har ännu inte täckt upp utvecklingskostnaderna för Pugz-hörlurarna, men enligt Vahid Toosi har bolaget en god vinstmarginal på varje par hörlurar man säljer.
“Vi har andra produkter i portföljen som vi skulle vilja lansera. Men innan vi gjort ett riktigt bra jobb med de här så kommer vi inte att släppa något nytt. Vi har lovat oss själva att fokusera på att det här blir bra och säljbart först”, säger Vahid Toosi.
Lyssna på: Veckans Digitalpodden om Kickstarterbluffar och crowdfundingens utmaningar:
http://embed.acast.com/digitalpodden/trustbuddy-harvan-recordedfutureochdrommenomenlaserhyvel