Hoppa till innehållet

Pytteliten IR-sensor tar in 50 miljoner kronor

Jondetech tar in 50 miljoner kronor. Bolagets IR-sensor kommer bland annat kunna göra din mobiltelefon till en termometer och användas i smarta plåster för att hålla koll på småbarns febertoppar.

Jondetecs tar in 50 miljoner kronor för att vidareutveckla sin IR-sensor.
Jondetecs tar in 50 miljoner kronor för att vidareutveckla sin IR-sensor.Foto: Pressbild.

Sedan 2003 har Jondetech tagit fram ett sätt att göra värmesensorer med hjälp av nanoteknik. Eftersom IR-sensorer läser av värmestrålning kan den användas för bland annat närvarosensorer samt även för att mäta värmeflöde. Nu har bolaget släppt en IR-sensor som uppges vara världens tunnaste.

”Konventionella sensorer har varit väldigt stora. Den här är väldigt väldigt liten och gör det möjligt att integrera sensorn i exempelvis en mobiltelefon. Vi kan med sensorn möta värmeflöden, närvaro framför skärmar och datorer, kroppstemperaturen hos vuxna eller hos småbarn med smarta plåster och även inom flera IOT-segment”, säger Robert Ekström.

Foto: Pressbild.

Robert Ekström är vd och en av delägarna av Jondetech. Pressbild.

Genom att mäta värmeflöden i exempelvis kontorsbyggnader kan man med hjälp av IR-sensorn mer proaktivt arbeta med luftkonditionering. Att installera den i en dator gör det möjligt att spara energi genom att den slås av när ingen sitter vid den.

Bolaget har sedan starten tagit in cirka 55 miljoner kronor, bland annat av affärsänglar och medgrundarna. Med hjälp av investmentbanken Pareto Securities har Jondetech nu tagit in ytterligare 50 Mkr för att expandera.

Läs även: Apple utvecklar 3D-kamera för nästa Iphone

”Anledningen till att vi genomfört den här nyemissionen är för att bygga organisationen till nästa läge då vi gör affärer med mobiltelefontillverkarna eller datortillverkarna. Vi kommer att öka vår kompetensbas och anställa fler personer. Men vi kommer även att fortsätta att utveckla sensorn och de applikationer som den kommer att finnas i”, säger Robert Ekström.

Bolaget hade en omsättning på 1,3 Mkr under 2015 och gjorde samtidigt drygt 2 Mkr i förlust.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera