Annons

Qliros finansdel lanserar ny plattform – ska knoppas av på börsen nästa år

Lotta Rauséus, medgrundare och marknadschef på Insurely, Martin Einemo, vd på Insurely, Martina Skande, produkt- och marknadschef på Qliro och Fredrik Malmqvist, chef för konsumentprodukter på Qliro.
Lotta Rauséus, medgrundare och marknadschef på Insurely, Martin Einemo, vd på Insurely, Martina Skande, produkt- och marknadschef på Qliro och Fredrik Malmqvist, chef för konsumentprodukter på Qliro. Foto: Pressbild.
Nästa år väntas börsnoterade Qliro Group knoppa av sin Klarna-utmanare Qliro AB på börsen. Inför detta storsatsar man på en ny plattform där externa fintechbolag ska kunna nå Qliros privatkunder.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Den börsnoterade koncernen Qliro Group består i dag av nätbutikerna Cdon och Nelly, samt Klarna-utmanaren Qliro AB som startades 2014 och är ett kreditmarknadsbolag under Finansinspektionens tillsyn. 

Qliro AB levererar i dag betallösningar till mer än 50 större e-handlare i Norden. Bland dessa kan nämnas Ginza, Itsperfect, Eleven och Nordicfeel. Utöver detta erbjuder bolaget även sparkonton och lån till drygt två miljoner aktiva privatkunder i Sverige.

En process har inletts för att notera dotterbolaget Qliro AB under första halvåret 2020.

Qliro Group har tidigare vädrat sina planer om att knoppa av Qliro AB på börsen under första halvåret 2020.

”Ambitionen från ägarna kvarstår och en process har inletts för att notera dotterbolaget Qliro AB under första halvåret 2020”, säger Andreas Frid, chef för investerarrelationer på Qliro AB.

Inför denna förändring breddar Qliro nu sitt erbjudande mot konsumenter genom lanseringen av en integrerad bankplattform för finansiella tjänster under första kvartalet nästa år. På Qliros webbplats och app ska olika fintechbolag bjudas in för att distribuera sina tjänster i partnerskap med Qliro. 

Vi tycker lagförslaget riskerar att krångla till det för konsumenter.

Som ett första steg har man inlett ett samarbete med den digitala försäkringsrådgivaren Insurely.

”Istället för att begränsa vårt konsumenterbjudande till ett par finansiella tjänster som vi utvecklar själva, kommer vi nu ha möjligheten att erbjuda en bredare palett av relevanta fintechbaserade tjänster via Insurely och andra partners. På så sätt kan vi öka interaktionen och addera mervärden för våra kunder”, säger Qliros produkt- och marknadschef Martina Skande. 

Läs mer: Insurely samlar dina försäkringar i sin app

Allt detta sker samtidigt som regeringen nyligen presenterat ett lagförslag om att göra det till ett aktivt val för nätshoppare att handla på kredit. 

Förslaget har provcerat Qliros huvudkonkurrent Klarna – vars intäkter till ungefär en tredjedel kommer från krediter. I veckan skruvade betaljätten upp tonläget rejält. I ett blogginlägg hävdade Klarna att regeringen ”är mer intresserade av skapa rubriker” än att ”faktiskt lösa det allvarliga samhällsproblem som den ökande skuldsättningen är.” Utspelet fick finansmarknadsminister Per Bolund att slå tillbaka i en intervju med Di Digital. 

Det vi tjänar på är krediter. Det är absolut så.

Även Qliros Andreas Frid är kritisk till lagförslaget som föreslås träda i kraft 1 juli 2020.

”Vi tycker lagförslaget riskerar att krångla till det för konsumenter. Ett exempel på det är att kortbetalningar ska delas upp mellan traditionella bankkort och kreditkort. Det riskerar att krångla till det för kunden”, säger han.

I likhet med Klarna menar han att det billigaste och tryggaste alternativet på marknaden är fakturaköpet med förfallotid på 14 dagar.

”Det är billigare än att handla med kort. Och det är tryggare eftersom man inte betalar förrän man fått varan levererad”, säger han.  

Men dessa fakturaköp leder väl ofta till delbetalningar, och i vissa fall förseningsavgifter. Det är väl så ni tjänar pengar?

”Det vi tjänar på är krediter. Det är absolut så. Men konsumenten väljer det betalsätt som de önskar och passar det köpet bäst. I vissa fall är det kreditalternativ som är förenat med avgifter eller ränta. Vi har aldrig en ambition att kunderna inte ska kunna fullfölja sina betalningar, det ligger varken i vårt, kundens eller handlaren intresse.”

 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer