Hoppa till innehållet

Qliros förluster ökar – aktien faller brant

E-handelskoncernen Qliro fortsätter att dras med stora förluster. För det tredje kvartalet gör bolaget en förlust på närmare 46 miljoner kronor. Under den första handeln på torsdagen föll aktien brant.

Marcus Lindqvist, vd för e-handelskoncernen Qliro.
Marcus Lindqvist, vd för e-handelskoncernen Qliro.

E-handelskoncernen Qliro, som driver sajter som Lekmer, Cdon och Gymgrossisten, redovisar en förlust efter skatt på 45,8 miljoner för det tredje kvartalet. Bolaget backar med 40 procent från samma period föregående år då förlusten låg på 32 Mkr.

Enligt vd:n Marcus Lindqvist beror de ökade förlusterna på att koncernen beslöt sig för att ändra vissa aspekter kring redovisning, som utvecklingskostnader och lagerhantering.

”Detta medförde en negativ resultatpåverkan om 20 miljoner kronor i kvartalet”, säger Marcus Lindqvist i ett skriftligt meddelande.

Samtidigt har bolaget tampats med röda siffror under en längre tid. I januari kunde Di Digital rapportera att koncernen tvingades säga upp 35 personer. För helåret 2015 omsatte Qliro drygt 5 174 Mkr, med en förlust efter skatt på 101,6 Mkr. 

Även nettoomsättningen minskade för det tredje kvartalet i år och uppgick till 917 Mkr i jämförelse med 930 Mkr för samma period i fjol. Att Qliro tappat i försäljning har att göra med att koncernen sålde sin vitvarusajt Tretti.se under andra kvartalet i år.

Siffrorna fick aktien att falla i den första handeln på börsen. En halvtimme efter att börsen hade öppnat hade Qliros aktie fallit med 8,3 procent. Följ aktiekursen här.

Samtidigt ökade bruttomarginalen med tre procentenheter, till 17,8 procent, vilket enligt Qliro beror på betallösningen Qliro Financial Services samt Nellys arbete med att förbättra sortimentsstrategin.

Koncernens Lekmer är däremot inte lönsamt men Marcus Lindqvist tror på bolaget.

”Lekmer har ett starkt erbjudande i ett attraktivt segment med högtillväxtpotential och bolaget har även återupprättat en god kundnöjdhet. Sammantaget gör detta att denunderliggande affärsmodellen är attraktiv. För att kunna realisera denna potential, kommer vi fortsätta attinvestera tid och resurser i Lekmer”, säger Marcus Lindqvist. 

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera