Hoppa till innehållet

Quizkampen-bolag varslar 25 anställda

FEO Media köptes av spelutvecklaren MAG Interactive i november. Nu varslas 25 personer på bolaget som ligger bakom frågesportsspelet Quizkampen.

Daniel Hasselberg, vd och medgrundare av Mag Interactive. Foto: Jesper Frisk
Daniel Hasselberg, vd och medgrundare av Mag Interactive. Foto: Jesper FriskFoto: Jesper Frisk

MAG Interactives dotterbolag Feo Media varslar 25 anställda, framgår det av ett pressmeddelande.

I november köpte spelutvecklaren Mag Interactive, känt för mobilspel som Ruzzle och Wordbrain, konkurrenten FEO Media, som ligger bakom succéspelet Quizkampen. 

Enligt uppgifter som Breakit har tagit del av betalade MAG Interactive 122 miljoner kronor för FEO Media till de fyra grundarna. Bolaget var en vinstmaskin sedan år ett och hade fram till oktober i år gjort 125 miljoner kronor i vinst.

Läs även: Ruzzle-utvecklaren Mag köper Quizkampens FEO Media 

I början av december noterades Mag Interactive. Börsvärdet låg på drygt 1 100 miljoner kronor.

Vid 09.10-tiden på onsdagen var aktien ned knappt 14 procent.

Läs även: Mag Interactive faller efter notering 

"Efter förvärvet av FEO Media i november 2017 påbörjades en översyn av organisationen som arbetar med spelet Quizkampen. Denna översyn är nu klar och FEO Media varslar om att 25 av bolagets 42 anställda kan komma att beröras av uppsägning. MBL-förhandlingar med berörda fackliga organisationer kommer att inledas snarast. Målet är att genomföra personalförändringarna så snart som möjligt", heter det i pressmeddelandet.

Läs även: MAG Interactive till börsen – värderas till drygt en miljard 

MAG Interactive redovisar en nettoomsättning för bolagets första kvartal (september-november) på 53 miljoner kronor. Det motsvarar en minskning med 12 procent jämfört med samma period året innan.

Om förvärvet av FEO Media, som genomfördes 7 november, hade konsoliderats från 1 september så skulle nettoomsättningen ha ökat med 3 procent, enligt delårsrapporten.

Det justerade ebitda-resultatet för perioden sjönk till 2,5 miljoner kronor (8,8). Om FEO Media hade konsoliderats från 1 september 2017 skulle utfallet blivit 4,8 miljoner.

Rörelsens kostnader uppgick totalt till 89,6 miljoner kronor (56,8), varav 41,4 miljoner (4,6) var "övriga externa rörelsekostnader".

Ebitda-resultatet för perioden var -32,6 miljoner kronor (8,8).

(Direkt / Di Digital)

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera