Annons

Raketartad tillväxt för Jon Olssons ”Douchebags”

Jon Olsson och hustrun med Janni Déler på ett privatflyg mellan Nice och Ibiza.
Jon Olsson och hustrun med Janni Déler på ett privatflyg mellan Nice och Ibiza. Foto: Press
Skidåkaren Jon Olssons väskbolag Douchebags växer i rask takt. Under 2018 steg omsättningen med 50 procent till drygt 120 miljoner kronor.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Jon Olsson har lagt tävlingsskidorna på hyllan. Men för karriären är det fortfarande full fart framåt. Som influencer har han över 1,4 miljoner följare på Youtube. Och som entreprenör har bland annat varit med och grunda andrahandssajten Yaytrade. 

En av hans största framgångar är dock väskmärket Douchebags, där han är medgrundare och ansiktet utåt . 

Nu visar en färsk årsredovisning, som Di Digital tagit del av, att bolaget fortsätter att växa – och passerade 100 Mkr i omsättning under 2018. Därmed omsätter Jon Olssons varumärke mer än entreprenören och influencern Isabella Löwengrips sminkmärke Löwengrip Beauty. 

Läs mer: Skidåkaren Jon Olssons hyr- och säljsajt kraschade 15 minuter efter start 

Idén till Douchebags började när Jon Olsson mötte norrmannen och produktutvecklaren Truls Brataas av en slump 2009. Jon Olsson, som var på resande fot upp till 300 dagar om året, saknade smidig reseutrustning och de två började prata om problemet. 

Tillsammans skissade de sedan fram en skidväska där längden gick att justera beroende på skidornas storlek. Väskan var även lätt att transportera och gick att göra mindre när den inte användes. 

Tre år efter det första mötet, 2012, lanserade de Douchebags. 

Sedan dess har väskmärket lanserats i flera länder, bland andra USA, Österrike, Tyskland och Frankrike. Försäljningen sker på nätet och via återförsäljare i fysiska butiker, som på det varuhuset NK i Stockholm. 

Läs mer: Skidkungen om baksidan med Youtube-livet: ”Folk har campat utanför vårt hem” 

Omsättningen på koncernnivå landade på 121,5 miljoner kronor, att jämföra med 81 miljoner kronor året innan. Det motsvarar en tillväxt på 50 procent. Tillväxten börjar dock mattas av – året innan var tillväxten över 200 procent. 

Rörelseresultatet landade på 18,2 miljoner kronor, jämfört med 17,5 året innan. Det visar på att bolagets rörelsemarginal sjunkit från 21 procent till 15 procent. 

Minskningen förklaras bland annat av högre varukostnader och andra utgifter, skriver norska nyhetssajten Hegnar.no.

Största ägare i Douchebags är medgrundaren Truls Brataas, som äger 28 procent. Jon Olsson äger 26 procent av bolaget via sitt holdingbolag Amifloro, och står därmed som näst största ägare. Torleif Ahlsand, tidigare partner på Northzone Ventures, äger 12 procent. 

Di Digital söker Jon Olsson. 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer