Annons

Utmanar skivjättarna – raketfart för heta musikbolaget

Amuse vd Diego Farias.
Amuse vd Diego Farias. Foto: Jack Mikrut
Startupbolaget Amuse omsatte åtta gånger mer i fjol än under föregående år. Även förlusterna stiger. ”Vi pratar med finansiärer”, säger vd:n Diego Farias.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Det svenska musikbolaget Amuse såg omsättningen stiga kraftigt till 28 miljoner kronor förra året, vilket är åtta gånger högre än under 2017.

Samtidigt femfaldigade bolaget sina förluster, som landade på 49 miljoner kronor.

”Det här är ett tillväxtbolag. Vi är riskkapitalfinansierade. Vi vet att det kommer dröja innan vi har tillräckligt med intäkter för att stå på egna ben. Men bolaget växer i snabb takt, och det är vi glada för”, säger Amuses vd Diego Farias till Di Digital.

Amuse distribuerar musik från hela världen till digitala plattformar som Spotify och Apple Music.

Bolaget kartlägger sedan hur musiken presterar för att se vilka låtar som chans att slå igenom på större front.

Läs mer: Influencern Jon Olsson passerar 100 miljoner i omsättning 

Baserat på den analysen skriver man sedan kontrakt med artister, marknadsför musiken och tar en del av deras intäkter. Amuse brukar beskriva sig själva som ett datadrivet skivbolag.

”Nästan alla våra intäkter kommer från musikrättigheter. Spotify och Apple Music står för den största delen”, säger Diego Farias, som startade bolaget ihop med avhoppare från bolag som Spotify och Universal Music.

Själv har han tidigare jobbat på både Warner Music och varit musikchef på Millicom.

För den Kinnevik-ägda operatörens räkning reste han till länder som Tanzania, Senegal och Ghana för att utveckla Millicoms musikerbjudande.

Nyligen började Amuse erbjuda artister förskott som de sedan betalar av med sina streamingintäkter. Diego Farias väntar sig att Amuse kommer ha betalat ut nära 20 miljoner kronor i sådana förskott vid årets slut.

”Tjänsten har fått ett fint mottagande. Vi skickar ut ett förskott och när det samt vår avgift är betalda så löper avtalet ut. Men det är svårt att säga hur stor del av våra intäkter det kommer att utgöra i år. Allt är väldigt nytt”‚ säger han.

Krönika: Så fick jag 60.000 Instagramföljare – före influencerns tid 

Hittills har Amuse, som har 55 anställda, tagit in drygt 130 miljoner kronor i riskkapital. Bland investerarna finns Raine Ventures, stjärnproducenten Will.i.am och Lakestar, som investerade tidigt i Spotify och Airbnb.

Bolagets kontor ligger i Stockholm, Los Angeles och Bogota.

”Vi kommer att resa mer kapital. Vi är igång och pratar med finansiärer om det”, säger Diego Farias.

Hur snabbt tror du ni växer i år?  

”Vi har accelererat sedan i våras så vi känner oss optimistiska.  Förlusterna ökar i år också. Vi har fortsatt att anställa.”

Länk till acast
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies