Hoppa till innehållet

Raketstart för influerarens skönhetsmärke – sålde för 23 miljoner första året

Youtubern Therése Lindgren är en av Sveriges största influerare. Under första året fick hennes veganska hudvårdsmärke en rivstart. 

Therése Lindgren (till vänster) är kreativ chef för Indy Beauty, och driver det tillsammans med varumärkeschefen Elinor Edberg och vd:n Amanda Wennberg.
Therése Lindgren (till vänster) är kreativ chef för Indy Beauty, och driver det tillsammans med varumärkeschefen Elinor Edberg och vd:n Amanda Wennberg.Foto: Ellen Waldton

Therése Lindgren har i dag över 800 000 prenumeranter på sin Youtube-kanal och över 900 000 följare på Instagram. Hon startade sin resa i sociala medier när hon var sjukskriven för utbrändhet för fem år sedan. Sedan dess har hon stadigt byggt upp sin följarskara och hunnit skriva två böcker.

För ett år sedan drog hon igång det veganska hudvårdsmärket Indy Beauty som är certifierat av djurskyddsorganisation Djurens rätt. 

“Mina följare var med på min resa till att bli vegan 2015 och många av dem har efterfrågat veganska hudvårdsprodukter. Beslutet att involvera dem i utvecklingen av Indy Beauty tror jag har varit avgörande för våra framgångar”, säger Therése Lindgren.

Följarna har bland annat varit delaktiga i en panel med 8 000 kvinnor i åldrarna 14-40 år som har hjälpt till med allt ifrån varumärkesnamn, färgval och förpackningsdesign. I ett av de senaste inläggen på Indy Beautys Instagram-konto, med nära 90 000 följare, tackar Therése Lindgren för alla ansökningar till att vara med i en reklamfilm för hudvårdsmärket.

“Jag är tacksam över att ha en så stor plattform för att sprida frågor jag själv brinner för, som psykisk ohälsa och veganism. Därför var det viktigt för mig att vi skulle ladda Indy Beauty med värderingar som kan bidra till en positiv samhällsutveckling, som att vara snäll mot sig själv och andra”, säger Therése Lindgren.

Läs mer: Utdelningar på tiotals miljoner: Så går det för influencerbolagen 

Beslutet att involvera mina följare i utvecklingen tror jag har varit avgörande.

Produkterna säljs i dag hos alla apotekskedjor, Åhlens och Lyko.se, och Indy Beauty omsatte drygt 23 miljoner kronor under första året. Men hon är inte ensam om att ta del av resultatet. Skönhetsmärket startade hon tillsammans med CCS Healthcare Nordic, som i november förra året köptes upp av Trimb Healthcare. Hur ägarfördelningen ser ut är dock inget de båda parterna vill gå ut med.

“Skönhetsbranschen är enormt konkurrensutsatt och de flesta företag har svårt att tjäna pengar under första året. Därför är jag väldigt glad och tacksam över att det har gått så bra”, säger Therése Lindgren.

Med Indy Beauty sällar sig hon sig till en skara av influencers som har lanserat egna skönhetsmärken. Andra svenska exempel är bloggaren och entreprenören Isabella Löwengrip samt makeupartisten och Instagram-profilen Linda Hallberg. Löwengrip Beauty registrerades för F-skatt i mitten av 2013, omsatte 10 miljoner kronor under 2014 och närmare 48 miljoner kronor under 2017.

Läs också: Yotubern Therése Lindgren lanserar hudvårdsmärke 

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera