Annons

Raketstart för influerarens skönhetsmärke – sålde för 23 miljoner första året

Therése Lindgren (till vänster) är kreativ chef för Indy Beauty, och driver det tillsammans med varumärkeschefen Elinor Edberg och vd:n Amanda Wennberg.
Therése Lindgren (till vänster) är kreativ chef för Indy Beauty, och driver det tillsammans med varumärkeschefen Elinor Edberg och vd:n Amanda Wennberg. Foto: Ellen Waldton
Youtubern Therése Lindgren är en av Sveriges största influerare. Under första året fick hennes veganska hudvårdsmärke en rivstart. 
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Therése Lindgren har i dag över 800 000 prenumeranter på sin Youtube-kanal och över 900 000 följare på Instagram. Hon startade sin resa i sociala medier när hon var sjukskriven för utbrändhet för fem år sedan. Sedan dess har hon stadigt byggt upp sin följarskara och hunnit skriva två böcker.

För ett år sedan drog hon igång det veganska hudvårdsmärket Indy Beauty som är certifierat av djurskyddsorganisation Djurens rätt. 

“Mina följare var med på min resa till att bli vegan 2015 och många av dem har efterfrågat veganska hudvårdsprodukter. Beslutet att involvera dem i utvecklingen av Indy Beauty tror jag har varit avgörande för våra framgångar”, säger Therése Lindgren.

Följarna har bland annat varit delaktiga i en panel med 8 000 kvinnor i åldrarna 14-40 år som har hjälpt till med allt ifrån varumärkesnamn, färgval och förpackningsdesign. I ett av de senaste inläggen på Indy Beautys Instagram-konto, med nära 90 000 följare, tackar Therése Lindgren för alla ansökningar till att vara med i en reklamfilm för hudvårdsmärket.

“Jag är tacksam över att ha en så stor plattform för att sprida frågor jag själv brinner för, som psykisk ohälsa och veganism. Därför var det viktigt för mig att vi skulle ladda Indy Beauty med värderingar som kan bidra till en positiv samhällsutveckling, som att vara snäll mot sig själv och andra”, säger Therése Lindgren.

Läs mer: Utdelningar på tiotals miljoner: Så går det för influencerbolagen 

Beslutet att involvera mina följare i utvecklingen tror jag har varit avgörande.

Produkterna säljs i dag hos alla apotekskedjor, Åhlens och Lyko.se, och Indy Beauty omsatte drygt 23 miljoner kronor under första året. Men hon är inte ensam om att ta del av resultatet. Skönhetsmärket startade hon tillsammans med CCS Healthcare Nordic, som i november förra året köptes upp av Trimb Healthcare. Hur ägarfördelningen ser ut är dock inget de båda parterna vill gå ut med.

“Skönhetsbranschen är enormt konkurrensutsatt och de flesta företag har svårt att tjäna pengar under första året. Därför är jag väldigt glad och tacksam över att det har gått så bra”, säger Therése Lindgren.

Med Indy Beauty sällar sig hon sig till en skara av influencers som har lanserat egna skönhetsmärken. Andra svenska exempel är bloggaren och entreprenören Isabella Löwengrip samt makeupartisten och Instagram-profilen Linda Hallberg. Löwengrip Beauty registrerades för F-skatt i mitten av 2013, omsatte 10 miljoner kronor under 2014 och närmare 48 miljoner kronor under 2017.

Läs också: Yotubern Therése Lindgren lanserar hudvårdsmärke 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer