Hoppa till innehållet

Rapparen Drake har tjänat mest på Spotify

Drake är den enskilda artist som tjänat mest pengar genom spelningar på Spotify. Hans samlade intäkter från streamingtjänsten sedan start uppgår till cirka 52,5 miljoner dollar, motsvarande 444 miljoner kronor.

Artisten Drakes samlade intäkter från streamingtjänsten sedan start uppgår till över 50 miljoner dollar.
Artisten Drakes samlade intäkter från streamingtjänsten sedan start uppgår till över 50 miljoner dollar.Foto: Hampus Andersson/Arthur Mola/TT

Siffran kommer från sajten Top Dollars beräkningar.

Genremässigt domineras listan över de mest framgångsrika Spotifyartisterna, som sammanställts av sajten Top Dollar, av genres som hiphop, r&b och reggaeton.

Tillsammans har de tio mest inkomstbringande artisterna fått ihop 337 miljoner dollar, eller knappt 2,9 miljarder kronor, från tjänsten. 

På topp 100-listan finns även svensk representation i form av Zara Larsson på 71:a plats. Hon har enligt sajten tjänat 6,9 miljoner dollar, motsvarande 58 Mkr, från Spotify.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera