Annons

Rapport: "AI" används som marknadsföringsknep

Artificiell intelligens är ett hett område för startups och investerare. Men i en färsk rapport menar analysfirman Gartner att många överdriver vilken roll AI spelar i deras produkter.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Artificiell intelligens används i en mängd produkter idag, bland annat av Apples rösttjänst Siri och Amazons motsvarighet Alexa. En mängd svenska, och utländska startups, använder sig av AI i olika sammanhang och området är hett för investeringar.

I början av maj kunde Di Digital till exempel berätta om den nystartade fonden Norwegian.ai som siktar på att ta in en miljard kronor för att investera i nordiska startupbolag som är verksamma inom AI.

Läs mer: Ny miljardfond ska satsa på AI-bolag

Analysfirman Gartner, som håller koll på trender inom IT-sektorn, beskriver i en färsk rapport hur många mjukvaruföretag försöker haka på hajpen kring artificiell intelligens, AI, på ibland lösa grunder eller genom överdrifter.

Gartner kallar det ”AI-washing” och jämför med begreppet "greenwashing" som syftar på företag som av affärsskäl överdriver sin egen miljövänlighet.

”AI erbjuder intressanta möjligheter men tyvärr är de flesta fokuserade på att bygga och marknadsföra en AI-baserad produkt snarare än att först identifiera behov, användningsområden och affärsnyttan för kunderna”, kommenterar en av Gartners forskningschefer rapporten.

Faran med detta är enligt Gartner, bland annat, att kunderna blir förvirrade, att tilliten till företagen minskar och att investeringar kan påverkas.

Läs även: Här är AI-bolagen som investerarna älskar

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies