Hoppa till innehållet

Silicon Valley ligger öde – ”Håll er hemma så mycket som möjligt”

Sedan i tisdags har San Franciscos invånare fått order om att hålla sig hemma. Di Digitals Silicon Valley-korrespondent Miriam Olsson Jeffery rapporterar om läget i techvärldens huvudstad.

Korsningen Market Street och 1st Street i centrala San Francisco ligger öde sedan staden har utlyst ”shelter in place” och att alla ska hålla sig hemma så mycket som möjligt.
Korsningen Market Street och 1st Street i centrala San Francisco ligger öde sedan staden har utlyst ”shelter in place” och att alla ska hålla sig hemma så mycket som möjligt.Foto: Miriam Olsson Jeffery/Banfa Jawla

(Di Digital/San Francisco) Jag kör bil i stadsdelen Sunset i utkanten av San Francisco där vi bor. Det är lunchtid och bilar står parkerade utanför husen. Vanligtvis är gatorna tomma på vardagar när alla åker till jobbet.

Men inte i dag. För det råder undantagstillstånd i San Francisco. På tisdagen utlyste staden, tillsammans med fem andra områden i Bay Area i Kalifornien där Silicon Valley ligger, så kallat ”shelter in place” fram till den 7 april. Det innebär att nära 7 miljoner människor har fått direktiv om att vara hemma så mycket som möjligt. Andra städer, som New York City och Portland, är på väg att göra samma sak.

Vi får gå ut för att handla mat, tanka, gå till apoteket och till banken. Alla andra butiker, gym, frisör- och skönhetsalonger är stängda. Restauranger och en del kaféer är öppna, men endast för avhämtning eller matleveranser. Kollektivtrafiken är begränsad och taxitjänster ska bara användas för nödvändiga transporter som till matbutiken eller till och från jobb inom vården.

Skolorna i San Francisco är stängda i tre veckor framåt, och på tisdagen sa Kaliforniens medborgare Gavin Newsom att de kanske inte kommer att öppna igen under vårterminen.

Kalifornien hade 897 bekräftade fall av coronavirus på onsdagen och 18 personer har dött, enligt San Francisco Chronicles liveviruskarta. I Bay Area är det strax över 400 bekräftade fall och i San Francisco runt 50. I USA ligger siffran på över 9 400 smittade och 152 personer har avlidit, men det är fortfarande få som har testats här. Mellan tisdag och onsdag lunch ökade antalet bekräftat smittade med över 2 500 personer.

Läs också: Google-bolag igång med gratis coronatester i Kalifornien – redan fulltecknat

För min familj innebär nedstängningen av samhället att vi har ett skolbarn som nu hemskolas. Vi får material från läraren, skriver ut saker från nätet, använder matteappar, bygger robotar av kartong, lägger vackra konstverk på hög och deltar i Frozen- och Trolls-yogaklasser på Youtube.

Vi vuxna diskuterar allt från barnens hemskolescheman, planerar afterwork via Zoom och vältrar oss i läget i en Whatsapp-grupp med andra San Francisco-föräldrar. 

Det går ingen nöd på oss. Vi är lyckligt lottade som kan varva jobb och hemskola mellan oss föräldrar, även om det inte är en idealisk situation för varken våra barn eller våra jobb. Min man gillar att ha mycket råvaror hemma och vi har mat på bordet. Men det finns många familjer här som har det svårt nu. Och de som jobbar inom vården, var ska deras barn ta vägen?

Det görs insamlingar till låginkomsttagarfamiljer på dotterns skola. Och det finns avhämtning av mat för skolbarn och tillfällig barnpassning i de annars stängda biblioteken. Staden agerar nu med krafttag för det som väntas komma. För oss som varken är läkare, experter på smittspridning eller statistiker är det bara att hänga med och följa direktiven.

Sunset där vi bor ligger längs med Golden Gate Park i San Francisco. Parken är full med folk som promenerar och jobbar. Vi får gå ut, men inte gå nära varandra – så kallad ”social distansering”. Armlängds avstånd är det som gäller. Det står polisbilar i flera gathörn på vägarna in till centrum.

Union Square i centrala San Francisco är nästan folktomt. På det här övergångsstället brukar turisterna annars trängas.
Union Square i centrala San Francisco är nästan folktomt. På det här övergångsstället brukar turisterna annars trängas.Foto: Miriam Olsson Jeffery

Väl inne i stan kör jag några gator upp och och ner i det finansiella distriktet och det är i princip tomt på bilar och människor. Några få går på trottoarerna, de flesta med munskydd, några med platshandskar och en del med matkassar. Union Square som vanligtvis kryllar av turister och folk som jobbar i området är tomt.

Två personer närmar sig mig och ber om pengar. Den kommande framtiden kommer att bli tuff för de drygt 8 000 hemlösa i San Francisco. Staden jobbar för att hitta sängplatser, men en siffra jag läser är att 3 500 fortfarande inte har tak över huvudet på nätterna.

Det finns många förlorare i den här ekvationen. Alla som inte har samhällsnödvändiga jobb ska skickas hem. Ser man till techbranschen som vi bevakar så är taxitjänsterna hårt utsatta när ingen åker till sina arbetsplatser eller till olika möten. Publikationen The Information siar om att Uber och Lyft kanske inte ens klarar sig igenom den här krisen. Bolagen hade redan tappat stora värden på börsen innan coronakrisen började.

Vinnare i krisen är bland andra de digitala vårdgivarna och matleveranstjänsterna som just nu jobbar för högtryck. Amazons matleveranstjänst Fresh har inte längre några leveranstider att erbjuda, för att efterfrågan är så stor. Samtidigt så har gig-arbetare höjt sina röster för riskerna med att smittas av coronavirus, och vill att de ska få rätt till statlig sjuklön.

Flera av techjättarna, som många har kontor både i Silicon Valley och i San Francisco, betalar ändå sina timanställda och servicepersonal på kontor och campus, fast de är permitterade för att anställda jobbar hemma. 

Läs mer: Techjättar öppnar plånboken – så mycket spenderas på hjälpinsatser i coronakrisen

Majoriteten av techarbetare håller på att anpassa sig till en ny verklighet med att jobba hemma. De digitala verktygen blir ännu viktigare och flera bolag erbjuder just nu gratistjänster för att hjälpa till med omställningen. 

Inom techvärlden finns det många jobb som kan göras på distans, men för startupbolag som behöver finansiering kan det vara värre. Frågan har kommit upp om det går att investera i entreprenörer man inte har träffat öga mot öga på ett av de traditionsenliga kaffemötena i sann Silicon Valley-anda. Av de investerare jag har pratat med vill ingen uttala sig än om vad konsekvenserna blir, för att det är för tidigt att säga.

På kort sikt går det kanske att urskilja läget utifrån hur det går för bolagen som just tog examen från startupvärldens främsta plantskola – Silicon Valley-acceleratorn Y Combinator. Vanligtvis presenterar alla bolagen på en ”demo day”, men det här året stod coronahotet i vägen och i måndags lade de istället upp sina presentationer på en sajt.

1 200 investerare stod på anmälningslistan till Y Combinators demo day när den ställdes in. Nu kommer de som är intresserade istället att ”träffa” entreprenörerna i videosamtal eller på telefon. I snitt brukar det ta fyra till åtta veckor för majoriteten av Y Combinator-bolagen att få in pengar (andra investeringscykler är ofta längre), men nu skulle den cykeln kunna brytas. 

Den svenska entreprenören Daniel Nordh, som deltog i det senaste programmet på Y Combinator med sin krypto-betalapp, har i alla fall kalendern full av digitala investerarmöten de kommande två veckorna. Och vem vet, kanske är det den nya tidens kaffemöten – i alla fall ett tag. För en sak vi vet säkert i coronatider är att allt förändras väldigt snabbt.

Läs mer: Svensk gör global Swish-tjänst för kryptovaluta

Motorvägen längs med centrala stan i San Francisco brukar vanligtvis vara full av bilar på eftermiddagen.
Motorvägen längs med centrala stan i San Francisco brukar vanligtvis vara full av bilar på eftermiddagen.
Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera