Annons

Rapport: Så gick Ubers dödsolycka till

Foto: Eric Risberg
Den självkörande Uber-bilen hade sex sekunder på sig att reagera innan den dödliga kraschen, ändå hann kollisionen ske innan bromssystemet aktiverades.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Den amerikanska trafiksäkerhetsmyndigheten har släppt en preliminär rapport gällande dödsolyckan med en självkörande Uber-bil av modellen Volvo XC90 i delstaten Arizona i mars i år.

Läs mer: Kvinna ihjälkörd av självkörande Uberbil 

Rapporten visar att mjukvaran i den självkörande bilen, som körde ihjäl en fotgängare, upptäckte personen sex sekunder innan kollisionen inträffade, men reagerade inte, skriver Recode.

Istället var det föraren i bilen som bromsade, dock först närmare en sekund efter att kollisionen redan hade inträffat.

Läs mer: Volvo Cars lägger locket på efter dödsolyckan 

Varför bilen inte bromsade vid upptäckten är ännu oklart, men enligt NTSB kan det ha berott på att bilen befann sig i semi-autonomt läge. I ett sådant läge är det upp till säkerhetsföraren att bromsa i stället för att automatiska nödbromsar ska slå till.

NTSB konstaterar dock att man ännu inte har kunnat fastställa den slutliga orsaken till varför fordonet körde på Elaine Herzberg. Därför fortsätter man att samarbeta med Uber, Volvo Cars och transportdepartementet i Arizona.

Sedan olyckan har Uber fattat beslut att helt lägga ned verksamheten kring självkörande bilar i Arizona.

Läs mer: Uber lägger ned självkörande tester i Arizona efter dödsfall 

( Finwire / Di Digital )

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies