Kontroverser som den kring Facebook och Cambridge Analytica har fått svenska folket att dra öronen åt sig. Skandalen där 87 miljoner Facebook-användares personuppgifter ska ha läckt till det brittiska analysföretaget har lett till starka reaktioner och väckt debatt om hur information om användarna hanteras.
Allt fler svenskar uttrycker nu en tydlig skepsis till att dela personlig data digitalt, enligt en rapport sammanställd av analys- och konsultföretaget Insight Intelligence. Bolaget sammanställer undersökningar åt organisationer, företag och myndigheter.
Resultatet visar att fyra av tio oroar sig för hur deras data används – dubbelt så många som för fyra år sedan.
Läs mer: EU:s nya datalag – stålbad för succéappen Truecaller
Skiftet kan få stora konsekvenser för datadrivna storbolag, då EU är på väg att stärka konsumenternas rättigheter i samband med införandet av den nya dataskyddslagen GDPR den 25 maj.
Oron över företagens datahantering och den nya lagen kan slå met en rad större digitala bolag. Skiftena rör sociala mediejättar Facebook, Twitter och Instagram, men också betalningstjänster och healthtechbolag som Kry och Min Doktor. Det säger både Insight Intelligences vd Lukas Berg och en utomstående expert till Di Digital.
Finansiell information är det som svenskarna ser som mest känsligt att dela med sig av digitalt, enligt undersökningen. Andelen som är öppna för att dela med sig av vårdrelaterad data har minskat, liksom förtroendet för betaltjänsters hantering av persondata.
”Den ökade medvetenheten om datainsamling bland konsumenter tror jag kommer att leda till att fler väljer bort företag som inte värnar om användarnas integritet”, säger Lukas Berg, vd på Insight Intelligence.
I undersökningen svarar nära hälften att de inte godkänner program eller tjänster som kräver tillgång till personlig information. 43 procent ändrar inställningar för att begränsa appars tillgång till personuppgifter.
Läs mer: Apple-chefen vill se hårdare regler kring datahantering
”Användarna blir mer restriktiva gentemot gratistjänster som finansieras via reklam i utbyte mot dina personuppgifter”, säger Carina Sigridsson. Hon arbetar med frågor inom dataskydd och informationssäkerhet på rådgivningsbyrån Techlaw.
Under GDPR kommer företag som inte lämnar ut eller raderar begärda personuppgifter inom en månad kan Datainspektionen utfärda böter om fyra procent av bolagets globala årsomsättning, eller maximalt 20 miljoner euro beroende på vilket belopp som är högst.
”Bolag som missköter sig riskerar också att tappa delar av sin kundbas, minska sin annonsspridning och i längden sina intäkter”, säger Carina Sigridsson.
Fakta: GDPR
GDPR ersätter i maj den tidigare Personuppgiftslagen, PUL. Några väsentliga skillnader i den nya lagen är att användarna får större kontroll över hur deras personinformation används. Bland annat har man i de flesta fall möjlighet att begära ut uppgifterna eller få dem raderade.
Lagen träder i kraft den 25 maj i år och omfattar alla typer av verksamheter och organisationer inom EU som samlar in och sparar personuppgiftsdata.
Rapporten Di Digital skriver om är sammanställd av Insight Intelligence tillsammans med Svensk Handel, It- och telekomföretagen, Advokatfirman Lindahl och Nokia.
Undersökningen är baserad på 1000 svenskar i åldrarna 16-70 år som intervjuats genom Sifos slumpmässigt rekryterade webbpanel. Svarsfrekvensen var 30 procent.