Hoppa till innehållet

Rapport: Svenskar är dubbelt så oroliga över persondata

Allt fler svenskar är skeptiska till teknikbolagens insamling av personlig data. Ihop med den nya dataskyddslagen GDPR spås det slå mot såväl techjättarna som de svenska vårdtjänsterna Kry och Min doktor.

De nya vårdtjänsterna kan bli förlorare på opinionstrenden – och på den kommande dataskyddslagen.
De nya vårdtjänsterna kan bli förlorare på opinionstrenden – och på den kommande dataskyddslagen.

Kontroverser som den kring Facebook och Cambridge Analytica har fått svenska folket att dra öronen åt sig. Skandalen där 87 miljoner Facebook-användares personuppgifter ska ha läckt till det brittiska analysföretaget har lett till starka reaktioner och väckt debatt om hur information om användarna hanteras.

Allt fler svenskar uttrycker nu en tydlig skepsis till att dela personlig data digitalt, enligt en rapport sammanställd av analys- och konsultföretaget Insight Intelligence. Bolaget sammanställer undersökningar åt organisationer, företag och myndigheter.

Resultatet visar att fyra av tio oroar sig för hur deras data används – dubbelt så många som för fyra år sedan.

Läs mer: EU:s nya datalag – stålbad för succéappen Truecaller 

Skiftet kan få stora konsekvenser för datadrivna storbolag, då EU är på väg att stärka konsumenternas rättigheter i samband med införandet av den nya dataskyddslagen GDPR den 25 maj.

Oron över företagens datahantering och den nya lagen kan slå met en rad större digitala bolag. Skiftena rör sociala mediejättar Facebook, Twitter och Instagram, men också betalningstjänster och healthtechbolag som Kry och Min Doktor. Det säger både Insight Intelligences vd Lukas Berg och en utomstående expert till Di Digital.

Finansiell information är det som svenskarna ser som mest känsligt att dela med sig av digitalt, enligt undersökningen. Andelen som är öppna för att dela med sig av vårdrelaterad data har minskat, liksom förtroendet för betaltjänsters hantering av persondata.

”Den ökade medvetenheten om datainsamling bland konsumenter tror jag kommer att leda till att fler väljer bort företag som inte värnar om användarnas integritet”, säger Lukas Berg, vd på Insight Intelligence.

I undersökningen svarar nära hälften att de inte godkänner program eller tjänster som kräver tillgång till personlig information. 43 procent ändrar inställningar för att begränsa appars tillgång till personuppgifter.

Läs mer: Apple-chefen vill se hårdare regler kring datahantering 

”Användarna blir mer restriktiva gentemot gratistjänster som finansieras via reklam i utbyte mot dina personuppgifter”, säger Carina Sigridsson. Hon arbetar med frågor inom dataskydd och informationssäkerhet på rådgivningsbyrån Techlaw.

Under GDPR kommer företag som inte lämnar ut eller raderar begärda personuppgifter inom en månad kan Datainspektionen utfärda böter om fyra procent av bolagets globala årsomsättning, eller maximalt 20 miljoner euro beroende på vilket belopp som är högst.

”Bolag som missköter sig riskerar också att tappa delar av sin kundbas, minska sin annonsspridning och i längden sina intäkter”, säger Carina Sigridsson.

Fakta: GDPR

GDPR ersätter i maj den tidigare Personuppgiftslagen, PUL. Några väsentliga skillnader i den nya lagen är att användarna får större kontroll över hur deras personinformation används. Bland annat har man i de flesta fall möjlighet att begära ut uppgifterna eller få dem raderade.

Lagen träder i kraft den 25 maj i år och omfattar alla typer av verksamheter och organisationer inom EU som samlar in och sparar personuppgiftsdata.

Rapporten Di Digital skriver om är sammanställd av Insight Intelligence tillsammans med Svensk Handel, It- och telekomföretagen, Advokatfirman Lindahl och Nokia. 

Undersökningen är baserad på 1000 svenskar i åldrarna 16-70 år som intervjuats genom Sifos slumpmässigt rekryterade webbpanel. Svarsfrekvensen var 30 procent.

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera