Hoppa till innehållet

Ras för restauranger – bokare startar take away-service

Restaurangnäringen är en av många branscher som påverkas hårt av pågående coronautbrott. Bolaget Bokabord, med sin bordsbokningstjänst, ser en stor nedgång för sina kunder.
”Vissa restauranger har gått ned med 100 procent”, säger Peder Dinkelspiel, grundare till Bokabord. 

Många krogar, bland annat kring affärsdistriktet vid Stureplan i Stockholm, ser färre besökare på grund av coronautbrottet. Peder Dinkelspiel, grundare till Bokabord, lanserar nu en take away-tjänst.
Många krogar, bland annat kring affärsdistriktet vid Stureplan i Stockholm, ser färre besökare på grund av coronautbrottet. Peder Dinkelspiel, grundare till Bokabord, lanserar nu en take away-tjänst.

För att hålla sig till rådet om social distansering undviker många att gå ut och äta på restaurang. Krögare har den senaste veckan sett en stor nedgång i antalet besökare och bokade bord, något som också märkts av i bordsbokningstjänsten Bokabord.

”Vi ser på bokningsläget att vissa restauranger har gått ned med 100 procent. Många andra har 80 procent nedgång och ingen har mindre än 50 procent nedgång”, säger Peder Dinkelspiel. 

Tuffast är det för de stora citykrogarna, tror Peder Dinkelspiel. 

”Man ser att kvarterskrogarna har det lite bättre, dit går man för att stötta. Krogarna inne i city drar man sig för att gå till på lunchen och dit går man inte heller på middag i samma utsträckning, framför allt inte med det stora sällskapet.”

För att restauranger ska fortsätta locka kunder bestämde sig Bokabord för att utveckla take away-tjänsten ”Hämta hem”, där Bokabords restauranger kan ansluta sig. 

Kunder kan i Bokabords app se vilka restauranger som erbjuder hämtmat, lägga sin beställning, betala direkt i appen och sedan hämta upp en matpåse på valt ställe. 

”Vi kände att vi ville göra vad vi kan och take away är ju en sådan sak, folk måste ju fortfarande äta.”

Sedan Bokabord lanserade tjänsten i torsdags har 17 av bolagets 650 restauranger anslutit sig. 

”Från krögarnas håll har mottagandet varit fantastiskt. Men när ett sådant här initiativ kommer måste man prata med köket om vilka rätter som passar att erbjuda. Jag tror att det kommer dröja fram till måndag eller tisdag innan vi ser att fler restauranger har hoppat på.”

Bokabord har valt att ta en transaktionsavgift från restaurangerna för att täcka kostnader för kortavgifter. 

”Många övriga mathemstjänster tar cirka 25 till 30 procent av restaurangens omsättning, så där hoppas vi stå ut.” 

Hur går det för Bokabord när era kunder påverkas så kraftigt just nu? 

”Det är ogreppbart än så länge. Det ena är alla de restauranger som otvivelaktigt kommer att gå omkull vilket betyder att vi förlorar en stor del av vårt kundunderlag. Men det finns en annan bild av det och det är att det kommer att finnas restauranger i framtiden också.” 

Peder Dinkelspiel passar på att rikta kritik till de krisåtgärder som hittills presenterats för att stötta småföretagare. 

”Om alla småföretag inte får hjälp, då blir det tufft. Man måste slopa arbetsgivaravgiften och moms tillfälligt, så att de får hjälp på riktigt. De kostnader det innebär skulle vara en piss i Mississippi jämfört med vad staten skulle behöva betala i arbetslöshetsersättning till berörda personer.”

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera